Hvorfor ble du supporter?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Topic author
Pink Final
Manchester, football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 39517
Liker mottatt: 29564

@Pancho P skriver glimrende om fotball kort her inne.
Venter i spenning på at du kommer til 1970 tallet Pancho.
Jeg har ikke kunnskapen til å skrive informativt om fotballkort.
Men jeg kan skrive litt om følelsene de korta ga.
Jeg var litt inne på det i første posten her.
Hvorfor ble du Manchester United supporter?

Det er 50 år siden jeg ble United fan denne sesongen.
50 år siden i en skolegård i Oslo by.
For 50 år siden var det ikke mye info å få om klubben for en 7 år gammel førsteklassing.
Fotballkort var en av få kilder.
TOPPS fotballkort begynte å komme ut fra 1975/76 sesongen tror jeg?
Med facts på baksiden og den sukkersøte tyggegummien av samme størrelse som korta med i pakka.
Korta fra 1974/75 må ha vært fra en annen leverandør?
Uansett, for en buzz det var å kjøpe hver pakke 💫.
Den euforiske gleden over å eie ei ny pakke, og den sitrende spenninga i det man rev opp innpakningen.
Var det en fra mitt nyoppdagede lag Manchester United der?
Hvert kort med et portrettbilde av en spiller.
Rammet inn av knallsterke farger i gult, grønt, blått, rødt, orange.

Man ble liksom ekstra glad i de United spillerne man fikk kort av.
Selv om man ikke ante noe om dem.
Høyde og vekt sto riktignok på korte.
I inches og stones så man måtte ha hjelp av en voksen som tilfeldigvis kunne konvertere om i cm og kilo.
Om spilleren var rask eller tregere, teknisk god eller ikke, - det visste vi ikke.
Og om vi hadde visst, så hadde det ikke betydd så mye fra eller til.
Spillerne var stjerner uansett, stjerner fra en annen verden langt borte 💫✨.
Fra England, verdens beste i fotball.
Om vinteren kunne vi se dem på tv, sort hvitt tv.
Kommentator fortalte oss hvem som var hvilket lag.
Mørke eller lyse trøyer og eller shorts.
Det var magisk å se disse lagene på tv - i sort hvitt.
Fotballkorta, de var i farger - det var noe ekstra magisk med det.
Spillerne var stjerner, månefarere nærmest.
Vi ble så glad i disse spillerne!
Tenk å kunne dra til England - dra til England å se dem spille.
Fly me to the moon liksom 🌕🌙
Og spillerne våre, ja hvis de spilte for Manchester United - så måtte de være best.
Selv om Manchester United var i 2 divisjon.
Men det visste vi knapt.
Manchester United var best uansett.

50 år senere, og vi vet ‘alt’ om spillerne.
Alt og allikevel ingenting.
For vi vet stadig like lite om hvordan spillerne våre er som mennesker.
Men mediene - de fargelegger .
De fargelegger med sterkere farger enn TOPPS fotballkort farget med.
Og det ‘lukter’ ikke søt tyggis som i TOPPS pakkene.
Det ‘lukter’ eder og galle.
Mediene sprer eder og galle.
De forteller oss om hvor fryktelige mange av spillerne våre er.
De er drittsekker, de er gift, få dem bort.

Det er andre tider nå.
Allikevel, - spillerne man ser i den røde trøya vår.
Spillerne som representerer Manchester United.
Spillerne vi vet ‘alt’ om.
De er ikke månefarere sier media.
De er ubrukelige, de er late.
Media og SoMe - de gjør det motsatte av fotballkorta.
Media og SoMe gjør det vanskelig å være glad i spillerne våre.

50 år som United fan.
Nye tider - mye negativitet.
Uansett, jeg klarer ikke la vær å være glad i det store store flertall av våre spillere :heart: .
For spiller de for Manchester United - da er de noe helt helt spesielt.j
Image
post liked by: Pwint, RedTrafford, Belfastboy, Andtho01, Jan Erik, Pancho P, Rød Pølse, Pangaea, alfen74
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Pancho P
Donor
Liker gitt: 17105
Liker mottatt: 11952

Takk for det, @Pink Final! Helsa har dessverre slått seg vrang i jula, så posten om fotballkorta må vente litt. For oss nostalgikarar gir jo desse korta eit bilete av fotballen i ei meir "ukomplisert" tid. Og som med alle typar nostalgi, er dette biletet nok ein forvridd versjon av verkelegheita, filtrert av minne, tolkningar og dårleg biletoppløysing😅 Men du og du kor artig det er å mimre og snuble inn på sporet av den tapte tida.

Dette flotte settet er det første Topps-settet, etter at A&BC blei overtatt av den amerikanske tyggegummiprodusenten. Men meir om det når kroppen spelar på lag.
post liked by: Andtho01, Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy, Pangaea, Pwint, alfen74, Blodfink, Can2
It's Squeaky Bum Time!

Topic author
Pink Final

Det stemmer selvsagt @Pancho P.
Husker at Martin Buchan (@Buchan) ikke ville skrive selvbiografi.
For han måtte være ærlig som han sa, og da ville han måtte skuffe mange mennesker.
Men at klimaet og fokus rundt spillerne har endret seg er det ingen tvil om.
Vi får vite alt om spillerne nå.
Av journalister som ikke går av veien for å finne på ting ut av løse lufta.

Fotballromantikk er en sunn øvelse.
Som en digresjon til det og nostalgien - vi hadde den mest fotballromantiske manager i engelsk fotballhistorie.
Matt Busby!
Var det starten på vårt image og at vi ble den mest berømte og populære klubben i England?
Ja mener jeg.
God bedring med helsa @Pancho P 👍
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Pancho P, Belfastboy, Pwint, alfen74, Blodfink, Can2

Pangaea
Liker gitt: 7656
Liker mottatt: 9501

Hadde nok vært litt annet rykte om disse eldre spillerne ja hvis de ble brettet ut på forsider mens de var pisse drita hver eneste helg etter kamp 😂 Men samtidig er inntrykket at de var annerledes enn dagens generasjon, og da på en positiv måte. Sikkert en viss nostalgi og romantisering der, men de framsto mer jordnære og som jobbet shortsen av seg for drakta og klubben.

Sporten var også mye renere da, og nå er alt som kan selges og kommersialiseres solgt til ofte de mest korrupte. Selv dommerne (drakta) blir sponsa. Jeg tviler faktisk en del på at jeg hadde blitt fotballfan om jeg var 8-9 år gammel i dag.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Pwint, alfen74, Pink Final, Andtho01, Blodfink, Belfastboy, Can2

alfen74
Liker gitt: 1695
Liker mottatt: 1693

Pink Final wrote: 01 Jan 2025, 15:43 Man ble liksom ekstra glad i de United spillerne man fikk kort av.
Selv om man ikke ante noe om dem.
Høyde og vekt sto riktignok på korte.
I inches og stones så man måtte ha hjelp av en voksen som tilfeldigvis kunne konvertere om i cm og kilo.
Om spilleren var rask eller tregere, teknisk god eller ikke, - det visste vi ikke.
Og om vi hadde visst, så hadde det ikke betydd så mye fra eller til.
Artig nostalgi, @Pink Final . Tror mange fans som vokste opp på 70- og 80-tallet kjenner seg igjen i det du skriver. Når det gjelder dette med spillernes høyde og vekt, kan jeg legge til at det blant fotballkort-samlere i gaten min oppsto en stor misforståelse. Vi var sikkert ca. 6-7 år gamle, og trodde i fullt alvor at høyde og vekt på kortet refererte til hvor høyt spilleren kunne hoppe, og hvor mye han kunne løfte i benkepress! :hah: Mange spillere hadde altså en pers på rundt 1.80 i høydehopp, og ca. 60-70 kg i benkepress, trodde vi. Men det var en forsvarsspiller på Nottingham Forest (husker dessverre ikke navnet), som etter det vi kunne forstå var den sterkeste av alle i engelsk fotball, ettersom han hadde aller høyest score på 'vekt'. Ser ikke bort ifra at det var en av de eldre guttene i nabolaget som hadde lurt oss til å tro dette. Vi fant nok ut av sakene etter en stund, men info slik som personlige rekorder kunne faktisk vært enda mer interessant for oss smågutter enn 'bare' vanlig høyde og vekt.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Andtho01, Pwint, Blodfink, Rød Pølse, Belfastboy, Can2

Topic author
Pink Final

Har vært en endring ja, uten tvil @Pangaea.
Men er vi så sikre på at spillerne i dag ikke bryr seg?
At de kun tenker penger?
At de ikke jobber på trening?
Det er poenget mitt.
Den gang så visste vi egentlig ingenting om spillerne.
Og glorifiserte dem.
I dag ‘vet vi’ liksom alt.
Takket være media og some.
Det finnes youtubere og journalister som lever av å fortelle oss om hvor udugelige spillerne er.
Særlig våre spillere.
Vi vet faktisk ikke så veldig mye om disse gutta som vi liker å tro vi gjør.
Vi stoler bare blindt på Goldbridge og Luckhurst og deres likemenn.
Luckhurst f.eks., som rett og slett har løyet.
Men etterpå nektet på det.
Han sletta tweeten, og bare nekta på løgnen sin.
(Episoden m Mata og Mourinho i CS 2016).
Dessverre går mange fem på, og kjøper alt som serveres.

Hehe, artig det du forteller der @alfen74.
Husker jeg som liten kid trodde at pen etter navnet på målscorer på skjermen etter et straffespark trodde det betydde at straffa var pen 😁.
post liked by: alfen74, Andtho01, Pwint, Belfastboy, Pangaea, Rød Pølse, Can2

Belfastboy
Donor
Liker gitt: 19926
Liker mottatt: 6630

Pink Final wrote: 02 Jan 2025, 06:13 Husker jeg som liten kid trodde at pen etter navnet på målscorer på skjermen etter et straffespark trodde det betydde at straffa var pen 😁.
Du er ikke den eneste som trodde det :D
Husker jeg leste matchfakta i Shoot eller i engelske aviser på biblioteket hvor jeg også trodde det samme.
Helt til jeg skjønte etter en tippekamp hvor det var en straffescoring og etter havnet sto (pen) :D

Hadde en klassekamerat på barneskolen som var helt rå på spillere og baner. Mener å huske at han kunne navnet på alle hjemmebanene i 1.-4. divisjon i England og 1.-3. divisjon i Skottland.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Andtho01, Rød Pølse, Can2, Blodfink

Topic author
Pink Final

Belfastboy wrote: 02 Jan 2025, 15:42
Pink Final wrote: 02 Jan 2025, 06:13 Husker jeg som liten kid trodde at pen etter navnet på målscorer på skjermen etter et straffespark trodde det betydde at straffa var pen 😁.
Du er ikke den eneste som trodde det :D

Hadde en klassekamerat på barneskolen som var helt rå på spillere og baner. Mener å huske at han kunne navnet på alle hjemmebanene i 1.-4. divisjon i England og 1.-3. divisjon i Skottland.
Hehe, gøy at du trodde det samme @Belfastboy.
Haha, og han klsssekompisen - digger sånn nerding.
post liked by: Belfastboy, Can2

Pangaea

Pink Final wrote: 02 Jan 2025, 06:13 Har vært en endring ja, uten tvil @Pangaea.
At de kun tenker penger?
Det er poenget mitt.
Nå er det vel ingen som har påstått akkurat det, så det blir egentlig en stråmann igjen. Har null tiltro til klovner uten sirkus som Shitlord, unnskyld Goldberg, eller Cuckhurst. Den første bruker ikke engang sitt reelle navn, og er en profesjonell shit stirrer. Mange andre i den kategorien sånn sett, bl.a. i MEN. Så best å ignorere alt som kommer derfra egentlig.

Likevel, det har kommet alt for mange troverdige rapporter ut om uprofesjonelle holdninger i klubben fra en del spillere, og i det siste er det særlig om Marcus Rashford. Som noen av dere nevnte i andre tråder, så har jeg tiltro til at den infoen stemmer når det kommer fra Filtvedt i UNO (kjent for gode kilder i klubben, særlig i norsk målestokk) samt andre troverdige journalister som Mitten og egentlig resten av Talk of the Devils-gjengen også.

Tilbake til litt generelt igjen, så synes jeg virkelig sporten og mange spillere er av et helt annet kaliber enn før, og da ofte med negativt fortegn. Trenger ikke bare så egen klubb heller. Nok av eksempler andre steder. Vi husker vel hva Balotelli drev med for en del år siden, og jeg hadde ikke særlig likt maktspillet Salah drev med forrige kontraktforhandling, og nå igjen, hvis jeg var Liverpool-supporter.

Topic author
Pink Final

Pangaea wrote: 02 Jan 2025, 16:13
Pink Final wrote: 02 Jan 2025, 06:13 Har vært en endring ja, uten tvil @Pangaea.
At de kun tenker penger?
Det er poenget mitt.
Nå er det vel ingen som har påstått akkurat det, så det blir egentlig en stråmann igjen.

Likevel, det har kommet alt for mange troverdige rapporter ut om uprofesjonelle holdninger i klubben fra en del spillere, og i det siste er det særlig om Marcus Rashford. Som noen av dere nevnte i andre tråder, så har jeg tiltro til at den infoen stemmer når det kommer fra Filtvedt i UNO (kjent for gode kilder i klubben, særlig i norsk målestokk) samt andre troverdige journalister som Mitten og egentlig resten av Talk of the Devils-gjengen også.

Tilbake til litt generelt igjen, så synes jeg virkelig sporten og mange spillere er av et helt annet kaliber enn før, og da ofte med negativt fortegn.
Til første setning.
Uenig, ikke stråmann argumentasjon.
Vi leser ganske ofte om det, noen ganger her også - sorry.

Til andre avsnitt - det stemmer garantert at det er upoffe holdninger.
Og et par truverdige kilder nevner Rashford.
Men husk at nevnte Filtvedt bruke kanskje 15 sek på problemet Rashford.
Og halvparten av de 15 sek var dritt og løgn fra ansatte om Rashford - som han må forholde seg til.
Mer hadde han ikke av håndfaste ting.
Resten blir bare spekulativt fra div skribenter der ute - som fort blir til vedtatte sannheter.

Til det tredje.
At det har skjedd en endring er det nok ikke tvil om.
Men jeg tror rett og slett ikke på mye av ‘sannhetene’ som kommer ut om spillerne våre.
Tenker at det er kokt suppe på en spiker og en fjær blir til fem høns og andre munnhell som beskriver voldsomme overdrivelser og krisemaksimering.

Pangaea

Pink Final wrote: 02 Jan 2025, 16:28 Til første setning.
Uenig, ikke stråmann argumentasjon.
Vi leser ganske ofte om det, noen ganger her også - sorry.
Jaha. At de KUN tenker penger og IKKE jobber på trening? Meg bekjent er det ikke en eneste person som har påstått noe slikt her inne. Og enda mer stråmann når det blir formulert slik at det ser ut som du mener alle spillerne. Det er en klassisk stråmann. Posisjonen til meningsmotstander blir framstilt helt annerledes enn realiteten, og så angripes den illusjonen.

Men kanskje best å bare avslutte den 'tråden' her, for det er ganske off-topic til hvorfor vi ble supporter.

Akkurat det føles på en måte som 'feil' spørsmål, om dere forstår, nesten som om det var et bevisst valg å bli supporter. Hvorfor kjøpte du et kilo melkesjokolade til jul? :laughing: Det var nok en prosess, for å låne kjære (?) ord fra vår nederlandske helt(er). Jeg kan neppe sette fingeren på nøyaktig hvorfor det endte opp med United for min del. Suksess på banen var sikkert medvirkende, men husker også at jeg ble veldig berørt av å lese om Munchen-ulykken. Men det var i et tidlig US-blad, så da var jeg åpenbart allerede fan. Minnene derfra er naturligvis litt uklare nå, det er over 30 år siden (!! :o), men mye spilte helt sikkert inn. Et av mine første minner var å se på Ryan Giggs terrorisere en stakkars høyreback på TV i en hotell-lobby for fryktelig lenge siden. Må ha vært nær hans debut. Moren min jobbet der, og jeg satt og så på. Og fytti katta for en spiller!!! :strong: :strong: :heart:
post liked by: Pink Final, Can2, Blodfink, Pwint

Topic author
Pink Final

Hva gjorde at du ble Manchester United supporter? hadde nok vært en bedre overskrift enn hvorfor ja @Pangaea.
post liked by: Pangaea

Rød Pølse
Liker gitt: 24189
Liker mottatt: 21395

I dag handler ikke min interesse for United om helter og idoler. For min del er laget viktigere enn enkeltspillere, selv om gode spillere er avgjørende for sportslig suksess. Det begynner å bli lenge siden jeg herjet på løkka som Bryan Robson, eller kjøpte VG i midttimen for å lese om Kong Cantona som hadde avgjort enda en kamp.

Nå er vi middelmådige, så da har vi vel litt for mange middelmådige spillere. Andre får ta seg av den verste kritikken, men det er egentlig ikke så nøye for meg om vi selger eller beholder den eller den. Man trenger ikke spille på United for å være lykkelig og ha en god karriere. Tvert imot kan det virke som...

Så lenge akademitradisjonen ivaretas tåler klubben en aldri så liten årelating i ny og ne. Å tviholde på spillere som ikke lenger er gode nok, selv om de kommer fra egne rekker, er ikke veien å gå. Sånn sett er jeg ferdig med Marcus Rashford som Unitedspiller.

På generelt grunnlag er det ikke synd på folk som lever av å spille fotball og tjener en lottopremie i uka. Ja, det er idiotisk med hets, men det er veldig mange mennesker som sliter mer enn underpresterende Unitedspillere med konto på Instagram.

Jeg ble Unitedsupporter på grunn av Captain Marvel (og for å opponere mot en eldre bror), og er det fortsatt på tross av all driten rundt selve spillet.
post liked by: Tringe, Jan Erik, Andtho01, RedTrafford, Pink Final, Can2, Blodfink, Pancho P, Pangaea
Football, bloody hell!

RedTrafford
Donor
Liker gitt: 27852
Liker mottatt: 20028

Rød Pølse wrote: 02 Jan 2025, 17:48

På generelt grunnlag er det ikke synd på folk som lever av å spille fotball og tjener en lottopremie i uka. Ja, det er idiotisk med hets, men det er veldig mange mennesker som sliter mer enn underpresterende Unitedspillere med konto på Instagram.
👍
👏
post liked by: Rød Pølse, Blodfink

Ryder
Liker gitt: 3850
Liker mottatt: 17036

Mitt største problem med hets er ikke nødvendigvis at det er så synd på spillerne - men at det får dem til å prestere dårligere for laget mitt. Hvem blir bedre i jobben sin av at noen står over skuldra di og skriker hvor udugelig du er? Kanskje noen veldig få, men neppe de fleste.
post liked by: Pink Final, Can2
Post Reply