Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Rød Pølse
Liker gitt: 24219
Liker mottatt: 21421

Hei @offside! Hvis du er medlem av supporterklubben kan du holde deg rimelig oppdatert på united.no. Av foreløpig informasjon virker det som INEOS vil få innflytelse på det sportslige, selv med kun 25%. Det er sannsynligvis, eller i hvertfall forhåpentligvis, starten på en gradvis full overtakelse.

Det er vel egentlig vanskelig å si så veldig mye, om noe, med sikkerhet. Oppkjøpet skal visstnok vedtas på et styremøte førstkommende torsdag, så da er det lov å håpe på mer håndfast informasjon🤞

Dessverre er det ingenting som tyder på at vi blir kvitt Glazers med det første😫 Jeg mener at det er grunn til å være forsiktig optimist, men det er nok best å vente med å slippe jubelen løs..
post liked by: Ryder, 10Hag, Blodfink, Buchan, RedTrafford, Pink Final, Cola2
Football, bloody hell!

Ryder
Liker gitt: 3851
Liker mottatt: 17053

Mange spørsmål og foreløpig få svar etter nyhetene de siste par dagene.

Ratcliffe ville aldri kjøpt 25 prosent uten nokså trygge utsikter om mer, det tror jeg vi kan være sikre på. Men hvordan blir strukturen og tidsrammen for en "opptrapping"? Og hvorfor skal Glazers ønsker å gå med på en slik løsning, all den tid de har vært så ekstremt motvillige til å selge hele det siste året? Ser de for seg en verdiøkning slik at de kan kreve mer fra INEOS om tre år enn de kan i dag? Har de mulighet, også om tre år, til å si "sorry, 50 fantasillioner er ikke nok, vi må ha mer. Bla opp, ellers er du stuck på 25 prosent"? Eller er det bare for å tyne ut et par ekstra år med utbytte?

Registrerer også lekkasjene om at INEOS skal overta ansvaret for det sportslige. Høres jo vel og bra ut det, men hvordan skal det foregå i praksis når de tross alt ikke sitter på pengesekken? Tviler på de får carte blanche og en ubegrenset sjekk fra Glazers for å gjennomføre en helhetlig sportslig satsing. Vil kanskje tippe at det i beste fall handler om at de får ansette en håndfull personer i sportslige nøkkelposisjoner - for eksempel en sportsdirektør. Og det er jo et steg på veien, om ikke annet.

Forhåpentligvis får vi svar på dette ganske snart, men det sprettes ikke noen champagne her i gården heller riktig ennå.

Nice går forresten godt i Ligue 1. Nummer to på tabellen, foran PSG, og uten tap så langt i sesongen. Uansett urettferdig å sammenligne NIce med United - forutsetningene, rammevilkårene og det økonomiske potensialet er som natt og dag. Men ja, det er ikke til å stikke under en stol at de har hatt blandet hell med sportssatsingene sine.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Blodfink, offside, Buchan, Pwint, Pink Final, Pancho P, Can2

Beta 2.0
Liker gitt: 115
Liker mottatt: 1161

10Hag wrote: 15 Oct 2023, 14:12
Steinar Stenseth wrote: 15 Oct 2023, 14:00

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hvilke aviser/supportere du leser/følger om noen har klart å fremstille dem som det 😂
Henspeiler kanskje til at folk vil sprette champagne for Ineos(?)

Kan implisitt tolkes som at en moralsk oppveiing mellom de to kandidatene er gjort, og at resultatet er så overveldende at champagne må sprettes.

Eller ikke. Men det er polariserende reaksjoner over alt.
Det er vel bare jeg som har snakket om å sprette champagnen her, så regnet med at det er meg du sikter til. Jeg skrev dette når rapportene om at Qatar trekker seg kom, før nyheten om at INEOS ender opp med 25%. Så vet ikke helt hvordan det kan tolkes som å si noe som helst om INEOS.

Hvis klubben hadde endt i Qatars hender hadde det vært slutt på dagen for meg. God grunn til å ville innta litt boblevann spør du meg.
post liked by: Ryder, Buchan, Vidar Dale Fjeld, Jan Erik, Belfastboy, M.r. Brownstone, Pink Final, Cola2, Pancho P, Can2

offside
Liker gitt: 761
Liker mottatt: 2124

Ser ut som Glazer får det som de vil.
Salget blir på deres premisser.
Hva det vil innebære?
Tiden vil vise.
Men vi blir ikke kvitt de med det første.
post liked by: Blodfink

Vidar Dale Fjeld
Liker gitt: 350
Liker mottatt: 1285

Mer og mer optimisme hos meg...Glazer-brødrene begynner snart å sloss...noen vil selge seg ut, og noen vil at Disney skal forbli i Florida...jeg vil at Manchester United skal tilbake til sitt hjemmested og igjen bli Gold Trafford
post liked by: Buchan, RedTrafford, Rød Pølse, Belfastboy, Ryder, Pink Final, Cola2, Pancho P, Blodfink, Mister Magoo, Can2

Rød Pølse

Flere spennende navn som trekkes frem i forbindelse med å styrke den sportslige administrasjonen ved et oppkjøp. Nå ser jeg frem til å høre Bjarte Valen i en rykende fersk UNO-episode om eierskapet 👍
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Ryder, Pink Final, Pancho P, Pwint, Buchan, Mister Magoo
Football, bloody hell!

Deleted User 402

Spennende tider! Mye rykter og lekkasjer/spekulasjoner i uliker medier for tiden.
Er vel bare å ta alt med en øse salt og vente på noe konkret fra klubben og INEOS.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Ryder, Pink Final, Pancho P, Blodfink, Pwint, Buchan, Mister Magoo

Rød Pølse

Fint å høre at også Bjarte Valen er forsiktg optimist når det gjelder eierskapet. Han er vel den norske journalisten som har mest innsikt i Uniteds økonomi, og som i tillegg har fulgt denne langdryge sagaen tettest. Det ligger nok an til enda en tålmodighetsprøve for oss som har fotballhjertene våre i Manchester United, men jeg er i alle fall fornøyd med de siste dagers utvikling og ser frem til endringer i den sportslige administrasjonen.

Endelig kan vi se frem til å få inn folk på eiersiden som har visjoner og kompetanse på sport og organisasjon ❤️
post liked by: Pink Final, Cola2, RedTrafford, Pancho P, Pwint, Ryder, Buchan, Mister Magoo, Vidar Dale Fjeld, Belfastboy, Can2
Football, bloody hell!

M.r. Brownstone
Liker gitt: 722
Liker mottatt: 775

Takk for at vi har United Forum. Må si at når jeg ser på United.no sine facebook sider blir jeg sjokkert av kunnskapsløsheten (vet det litt ovenfra og ned holdning å skrive) er jo forskjellige meninger og ønsker her inne også men her er i hvertfall folk flinke til å begrunne sine tanker og slik går det ann å ha en kreativ og god diskusjon uten drittslenging.
Kanskje hører det jeg skriver nå bedre under supporterkultur men jeg blir faktisk bekymret hvor lite mange setter seg inn i saken før de kommenter. Det er den ene skråsikre kommentaren etter den andre.
Selv så vet jeg ikke hva som vil skje med klubben. Men rimelig sikker på at det kommer til å bli gradvis oppkjøpning av Ratcliffe og INEOS så spørs det hvor lenge Glazers tviholder på majoriteten av aksjene. At det kan ta et par år kan man rekne med. Men velger å se positivt på at Glazers er tross alt på vei ut. Ratcliffe hadde aldri gått inn i dette prosjektet uten en visjon. Ratcliffe er ikke fattig som man kan få inntrykk av.
Legg til side sportsvasking og alt det der. Jeg ville stadig foretrekke Ratcliffe. Sjeiken hadde mange fine ord angående sin eventuelle overtakelse så fine at de minnet om et luftslott mens Ratcliffe fremstod mer troverdig og at det blir hardt arbeid som gjelder. Og i lengden vinner hardt arbeid.
post liked by: Rød Pølse, Cola2, Pink Final, RedTrafford, Ryder, Buchan, Belfastboy, Pancho P, Can2

Mister Magoo
Liker gitt: 22
Liker mottatt: 28

Jeg er lite aktiv her, men er innpå daglig for å lese kommentarer. Spesielt siden ryktene om nytt eierskap høsten 2022.

Jeg er sjeleglad for at Qatar har trukket seg. Lå våken to netter da ryktene om Qatar-overtakelse var på sitt sterkeste.

Jeg håper INEOS med sine 25 % og hovedansvar for det sportslige vil lykkes, og at avtalen innebærer videre oppkjøp. Det kan vel ikke diskuteres at den sportslige ledelsen vil styrkes betraktelig dersom INEOS og medfølgende team med Brailsford i førersetet, tar over roret.

For meg er det en seier.
post liked by: Rød Pølse, Buchan, Ryder, Pancho P, Pink Final, Belfastboy, M.r. Brownstone, Can2

Ryder

Det er jo betryggende å høre og lese at folk med ganske god peiling er forsiktige optimister.

Er fortsatt veldig nysgjerrig på hvordan dette er strukturert og hvor formalisert veien videre er. Ikke minst er jeg nysgjerrig på dette med "den sportslige kontrollen" og hvordan dette skal løses i praksis. Er det i det hele tatt mulig å dele opp klubbdriften på den måten?

Deler jo bekymringen jeg har sett flere steder om at INEOS tar en ganske stor sjanse dersom de blir ansvarliggjort for sportslige resultater, selv om det er andre enn dem som setter rammene for satsingen. Ser også for meg at online-hordene som nå har mistet nattesøvnen fordi Qatar ikke vant, går opp i fistel dersom vi ikke konkurrerer om ligagullet allerede om kort tid. "hva var det vi sa blablabla".

En ny eier hadde trengt tålmodighet uansett hvem det hadde blitt og uansett full kontroll eller ikke. Men jeg tror mange i løpet av det siste årets og gjennom lovnadene fra sjeiken, forventer full endring over natta og nytt stadion på tirsdag. Alt annet enn det og det blir mye skuffelse og støy, og mange har nok allerede bestemt seg for at Ratcliffe ikke duger.
post liked by: Buchan, Rød Pølse, Pancho P, Pink Final, Belfastboy, M.r. Brownstone, Can2

Beta 2.0
Liker gitt: 115
Liker mottatt: 1161

Jeg tenker at det kanskje er en fordel at dette skjer nå i oktober og ikke i for eksempel juli, som ville ført til både kaos og at INEOS hadde fått «skylden» hvis ting ikke går bra. Pengene for denne sesongen er brukt, så det kan muligens skje ting i januar hvis noen blir solgt, men i utgangspunktet er troppen satt frem til neste sommer. INEOS har nå flere måneder på seg til å gjøre forandringer i den sportslige ledelsen, og så er det fortsatt flere måneder til å legge en skikkelig plan for neste sommer. Alt som skjer sportslig i mellomtiden er det nåværende apparatet ansvarlige for. Derfor får eventuelt nye folk litt arbeidsro (håper jeg).
post liked by: Ryder, Buchan, Rød Pølse, Pancho P, Pink Final, Belfastboy, Can2

Rød Pølse

Forhåpentligvis vil ikke den nye eierkonstellasjonen og sportslige ledelsen la seg diktere like mye av disse hjernedøde trollene som hyler og skriker fordi virkeligheten ikke er sånn som på FM. Jeg tenker at det kan være greit å bli kvitt den pinligste delen av "supporterne" også, hvis det er prisen man må betale for å få på plass noe solid og bærekraftig.

Sportslig suksess på sikt vil uansett sørge for at klubben alle snakker om får både inntekter og publisitet. Ratcliffe og INEOS har åpenbart vært både tålmodig og pragmatisk i kjøpsprosessen, så det må være lov å håpe på at det fortsetter også etter at de har fått en fot innafor..
post liked by: Ryder, Buchan, Pancho P, Pink Final, Belfastboy, M.r. Brownstone, Can2
Football, bloody hell!

Ryder

Personlig henger jeg egentlig alt håp på at Ratcliffe beviselig vet hvordan han driver business, og ikke ville gått inn i en avtale som
a) ikke ender opp i full kontroll på et tidspunkt
b) ikke innebærer vanntett garantier på helt sentrale punkter.

Noe annet ville rett og slett vært idiotisk, og han er ingen idiot. Å være en ordinær minoritetseier som er prisgitt Glazers' nykker vil kun innebære risiko og minimal gevinst. Han vet godt at klubben har vært vanstyrt, og ønsker neppe å sette seg selv i en posisjon der han kan bli dratt med i dragsuget og assosieres for tett med dem og klubbdriften deres.

Så går det an å håpe på en kunngjøring så snart som mulig, der INEOS lister opp helt sentrale punkter. Hva er "end game" her og når vil det skje? Hva skjer med gammel og eventuell gjeld, og hvordan vil den struktureres? Hva er de sportslige målene? Kan han forplikte seg med tanke på investeringer i anlegg og fasiliteter? Faren er vel at han verken kan eller vil komme med programerklæringer før han sitter med full kontroll...
post liked by: Pancho P, Buchan, Pink Final, Belfastboy, 10Hag, Rød Pølse, M.r. Brownstone

Deleted User 430

Beta 2.0 wrote: 17 Oct 2023, 13:24 Pengene for denne sesongen er brukt, så det kan muligens skje ting i januar hvis noen blir solgt, men i utgangspunktet er troppen satt frem til neste sommer.
Mest sannsynlig, ja, men samtidig går det nye "Financial sustainability"-systemet over kalenderåret, og ikke regnskapsåret som tidigere, så det kan gi muligheter for større endringer i januar enn tidligere.
Tviler på at det skjer, og at det er lurt mtp priser på den tiden av året, men det er en mulighet om de skulle ønske å "flexe litt" fra start av..
post liked by: Pancho P, Buchan, Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Ryder, Rød Pølse
Post Reply