Hvem vil dere kjøpe?

Diskusjon rundt mulige overganger inn og ut av Manchester United.

Rød Pølse
Liker gitt: 24219
Liker mottatt: 21423

Rayan Cherki. 21 år gammel tofotet offensiv midtbanespiller fra Frankrike. Skal ikke påstå at jeg har sett veldig mye av spilleren, men han har vært imponerende de få gangene jeg sett han i aksjon. Bra intensitet og strålende tekniske ferdigheter. Tjener til livets opphold i økonomisk pressede Lyon, med en kontrakt som strekker seg til sommeren 2026. Kan virke som United må fylle på i offensive posisjoner. Denne mannen bør være på blokka.

Legger ved en video fra en plattform som alltid viser spilleres reelle nivå:

post liked by: Jan Erik, Blodfink, Andtho01, Pangaea, Can2
Football, bloody hell!

Topic author
Blodfink
Donor
Liker gitt: 34381
Liker mottatt: 27005

Han var linka for noen år siden, rant ut i sanda. Men kanskje nå @Rød Pølse
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Can2
LUHG!

Jan Erik
Liker gitt: 21819
Liker mottatt: 22866

Gyökeres med nok et fint mål for Sporting i kveld. Ikke veldig originalt, men han kan vi ta. Burde plukket han opp da han var I Coventry (jeg sa det den gangen også...)
post liked by: Rød Pølse, Blodfink, Pink Final, Can2

Ryder
Liker gitt: 3851
Liker mottatt: 17053

Cherki blir visstnok bydd fram til mange, @Rød Pølse, litt påfallende når han er såpass god. Men visstnok trøbbel med holdninger og «entourage», så kanskje en man bør være forsiktig med…
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Pink Final, Blodfink, Can2

Andtho01
Liker gitt: 18482
Liker mottatt: 20267

Rød Pølse wrote: 22 Jan 2025, 20:41 Rayan Cherki
Vil koste klubben €22.5m om dei går for han.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Blodfink, Can2
Hate Glazer love United

Rød Pølse

Ryder wrote: 22 Jan 2025, 20:54 trøbbel med holdninger og «entourage»
Ferdigheter og kroppsspråk veier opp for litt shady holdninger. Høy lønn = nye venner. Jeg ser ingen problemer.
post liked by: Andtho01, Pink Final, Jan Erik, Blodfink, Can2
Football, bloody hell!

Pangaea
Liker gitt: 7656
Liker mottatt: 9501

Ryder wrote: 22 Jan 2025, 20:54 Cherki blir visstnok bydd fram til mange, @Rød Pølse, litt påfallende når han er såpass god. Men visstnok trøbbel med holdninger og «entourage», så kanskje en man bør være forsiktig med…
Høres perfekt ut 👌
post liked by: Blodfink, Can2, alfen74

Jokke
Liker gitt: 14
Liker mottatt: 362

Jeg har sett litt på ryktene og tenkt, og mange vil sikkert være uenige her, men førstepri for United burde være Branthwaite og Angel Gomes, så får alt annet være en bonus. For all del, jeg skjønner at folk vil ha en spiss og en høyre vingback, og jeg skjønner at folk ikke er fornøyd med det Dalot har levert, men han har stort sett spilt på venstre side, som er og blir en nødløsning.

Så sier alle at vi må ha spiss fordi Højlund og Zirkzee er for dårlige og ja, det er de, men det er forsvaret og midtbanen også.
Som argument vil jeg bruke Arsenal og City denne sesongen, Arsenal har sammen med Liverpool det beste forsvaret og den beste defensive midtbanen, men har manglet spiss og vinger. City har den beste spissen og har hatt skader på stoppere og defensive midtbanespillere. Arsenal gjør det bedre enn City i år fordi selv om de sliter litt med å score, så lager de masse sjangser fordi Gabriel, Saliba, Rice og Party vinner ballen ofte, og det er lettere å score når du vinner ballen gunstig og dominerer banespillet. City klarte i store perioder av sesongen ikke å dominere kamper fordi de ikke vant ballen, og de har tidligere vunnet PL uten spiss, men med bra forsvar.

Og det Øyvin Eide sa i UNO om at vi trenger en Pirlo type og de ikke er så billige, så er det den rollen Gomes stort sett har prestert godt i i Lille, så er han ikke i nærheten av Pirlo, men hvem er egentlig det? Og blir Branthwite for dyr så er vel Inacio fra Sporting neste mann på lista, med Martinez ute halve sesongen så trenger vi en stopper som kan spille på venstre side, men også flyttes inn i midten hvis Martinez skulle komme tilbake for fult eller Heaven skulle vise seg å bli umulig å benke.
post liked by: Jan Erik

Harry Greaves
Liker gitt: 49
Liker mottatt: 914

Tenker jeg skal forsøke meg på samme øvelse som jeg hadde i fjor på denne tiden, og prøve å komme med noen Høyst (u)kvalifiserte forslag til spillere United bør gå for i sommer, både innenlands og utenlands.

Utgangspunktet mitt:
- United må hente spillere i følgende posisjoner: Midtstopper, sekser/åtter, 10er og spiss. Altså fire spillere inn.

MIDTSTOPPER (NØKKELEGENSKAPER: EN RASK OG PASNINGSSIKKER FORSVARSSJEF)

1. Jonathan Tah (29) - Bayer Leverkusen
Image
En gammel FM-helt for meg. Så gikk han litt i glemmeboka mi, frem til en februardag i 2020 da Leverkusen tok imot Borussia Dortmund. Kampen endte 4-3 til Leverkusen, men det mest bemerkelsesverdige for min del var hvordan Jonathan Tah totalt utmanøvrerte Erling Braut Haaland. Tah er diger (195 cm) og råsterk, god i lufta og en glimrende ballspiller. Han er i tillegg komfortabel med å spille i en trebackslinje. Men det han har som ikke Harry Maguire har, er farta: i fjor hadde han den høyeste toppfarta av alle forsvarsspillere i Bundesliga (nesten 37 km/t). Legg til at han stort sett alltid er frisk og tilgjengelig, og du har noe i nærheten av en totalpakke her. Og det beste av alt: Han er gratis i sommer!
Transferkarakter: 9.5/10

2. Illia Zabarnyi (23) - Bournemouth
Image
En ny ikke fullt så gammel FM-helt. Zabarnyi er en elegant stopper, med stoisk ro og enorm spilleforståelse alderen tatt i betraktning. Han imponerte meg veldig da Bournemouth smadret oss på OT i desember, og det var Zabarnyis fart som tillot Bournemouth å presse så høyt som de gjorde den gangen. Jeg er litt usikker på ballspilleregenskapene hans, så jeg er ikke like solgt på Zabarnyi som Tah, men på lang sikt er jo dette nok et bedre kjøp. Prisen er for øvrig også deretter.
Transferkarakter: 8.5/10

3. Gleison Bremer (28) - Juventus
Image
Jeg vil plassere Bremer i samme bås som Jonathan Tah, bare bittelitt yngre og mye dyrere. I likhet med Zabarnyi er jeg også litt usikker på pasningsegenskapene til Bremer, men jeg tror til gjengjeld han vil fungerer utmerket i en trebackslinje (mer enn Zabarnyi) og vil være den dominante lederen United behøver der bak. Minus for pris målt opp mot alder, samt usikkerhet rundt språklige egenskaper.
Transferkarakter: 8/10

SEKSER/ÅTTER (NØKKELEGENSKAPER: EN ALLROUNDSPILLER SOM KAN ROTERE MED DAGENS SPILLERE)

1. Douglas Luiz (27) - Juventus
Image
Her bare gjentar jeg anbefalingen min fra i fjor. Douglas Luiz er en av mine absolutte favoritt-midtbanespillere i verden akkurat nå, og selv om han ikke er så fysisk som jeg gjerne skulle ønsket, så er resten av pakka der: Glimrende arbeidskapasitet, pasningsfot, målteft (!), teknikk, ro, kreativitet, vanskelig å runde, you name it. At Villa solgte han til Juventus i fjor var helt uforståelig for meg, men jeg vet ikke om alt som kan ha ligget bak her. Nå sier noen rykter at han er på vei bort igjen, og da er det etter mitt syn galskap om ikke United i hvert fall forhører seg om han. Får minus for pris, samt at fysikken ikke er hans største styrke.

2. Jobe Bellingham (19) - Sunderland
Image
Dette navnet ble slengt ut på forumet her en gang i vinter, så jeg bestemte meg for å prøve å få sett han litt. Det som slår meg er hvor mye bedre han er enn "alle andre" i Championship. Minner mye om storebror Jude i spillestil, men litt seinere utviklet kanskje. Kan bli virkelig bra han her, og jeg tror ikke han spiller lenge i Championship. Om ikke Sunderland rykker opp, så bør denne sommeren være tidspunktet for å sikre seg han, da han aldri vil være billigere enn nå. Får et minus for alder - jeg er i utgangspunktet for at United skal hente noen eldre spillere enn Bellingham. Også et minus for usikkerheten rundt slike unge talenter som ikke har bevist noe på øverste nivå.

3. Wilfred Ndidi (29) - Leicester
Image
Ndidi har lenge vært en av mine favorittspillere i sin rolle; ekstremt skikkelig fysisk, og en fantastisk ballvinner som både leser- og bryter motstanderens spill regelmessig. En signering av Ndidi ville først og fremst vært for å gi Manuel Ugarte skikkelig konkurranse om plassen, og jeg er av den oppfatning at midtbanen trenger like mye dybde som den trenger startere. Når Leicester nå rykker ned så bør Ndidi, i likhet med Bellingham, være tilgjengelig for en forholdsvis rimelig pengesum.
Transferkarakter: 7.5/10

10ER (NØKKELEGENSKAPER: EN POTENSIELL MÅLSCORER SOM KAN SKAPE OVERTALL OG SOM LIKER Å OPERERE PÅ SMÅ FLATER NÆRT MOTSTANDERENS MÅL)

1. Matheus Cunha (26) - Wolverhampton
Image
Cunha har jo blitt koblet til United flere ganger i løpet av vinteren så det er ingenting sensasjonelt med denne. Men jeg er en stor fan av spilleren; han har et søramerikansk lynne, både vedr. spillestil og temperament. Han jobber hardt, og har utviklet seg til å bli en målscorer av rang - noe som selvsagt er det aller viktigste her. Passer godt i en tierrolle med vingbacker utenfor, og er etablert i Premier League. Sett bort fra en etter alt å dømme veldig stiv pris, så er dette her en no-brainer.
Transferkarakter: 8,5/10

2. Francisco Trincão (25) - Sporting
Image
Jeg ser ikke portugisisk fotball, bare så det er sagt. Men Trincão spilte (surprise, surprise) en sesong i Wolves, og da så jeg han en god del. Første gang var da United var på Molineux i august 2021, og Mason Greenwood sørget for at vi ranet med oss tre poeng. Den kampen var Trincão fantastisk i, og jeg bet kjapt merke i han. Når han nå herjer fullstendig for Sporting, så er det naturlig at han lenkes til United. Jeg er litt usikker på fysikken, så ærlig skal jeg være, men en ikke-sinnssyk pris (rapportert 48 mill pund utkjøpsklausul), alder og ferdigheter frister meg. Dette er en spiller som kan både drible og score mål, og da er vi langt på vei. Jeg trekker han på grunn av lite eye-test.

3. Kaoru Mitoma (28) - Brighton
Image
En "late-bloomer" som brukte starten av 20-årene på å feste GoPro på studiekameratene sine for å finne ut av hva som var den mest effektive måten å drible på. Med andre ord; han er nok den eneste spilleren på øverste nivå som bokstavelig talt er utdannet dribler.
Mitoma er en av de morsomste, mest X-faktor-pregede spillerne jeg kan komme på. Det er ingen tvil om at han har svakheter i spillet, eksempelvis føler jeg ofte han forsvinner ut av kampene og at han heller ikke er en særlig god pasningsspiller, og man kan vel diskutere hvor god målscorer han egentlig er også. Men det er evnen hans til å drible, og på den måten skape overtall og ubalanse hos motstanderen, jeg setter sånn pris på. Denne egenskapen savner jeg i dagens United-lag, så om han kommer så hadde jeg blitt storfornøyd. Sannsynligvis billigere enn Cunha også.

SPISS (NØKKELEGENSKAPER: EN MÅLSCORER MED FYSIKK OG SMARTE BEVEGELSER)

1. Jonathan David (25) - Lille
Image
Dette tror jeg er en type overgangsmulighet man kun får hvert tredje-eller fjerde år (David er kontraktsløs til sommeren). Davids to siste hele sesonger i Lille har gitt hhv. 24- og 19 ligamål, og i år er han på 14 med en god del kamper igjen å spille. Han har scoret sjette flest mål i Champions League også, og har alt i alt vært et unikum for Lille etter at de erstattet Victor Osimhen med han. David er rask, god i link-upspillet og god teknisk. Et problem jeg kan se for meg, er at han er nokså liten av vekst (177 cm), og hvordan det kan slå ut i PL er alltid usikkert. Bortsett fra dette har jeg egentlig lite å si på en eventuell signering av David - han er en proven målscorer på den største scenen, han er i riktig alder og han ser ut til å fylle mange av de behovene United har i en spiss. Som canadier er heller ikke språket et problem.
Transferkarakter: 9.5/10

2. Patrik Schick (29) - Bayer Leverkusen
Image
En veldig undervurdert spiss som jeg elsker å se spille fotball. Lang, litt hengslete, men med bra fart og styrke. Det er likevel teknikken jeg er mest imponert over, og Schick har noooooe RvP/Berbatovsk med seg. Har endelig klart å holde seg skadefri i mer enn ett år nå, og da har han scoret mål på bestilling. Det kan kanskje bli vanskelig å få has på nå som han er et klart førstevalg på topp, og alder målt opp mot pris, samt en litt luguber skadehistorikk, trekker ned. Utover dette er han et helt åpenbart valg for meg.

3. Alexander Sørloth (30) - Atletico Madrid
Image
Jeg var en av dem som brukte LANG tid på å la meg overbevise av Alexander Sørloth. Dårlige opphold i Leipzig og Crystal Palace påvirket nok mitt syn på han. Men nå har han virkelig fått fart på karrieren sin, og enn hvor usannsynlig det er at han går fra et titteljagende Atlético i sommer, så hadde det vært utrolig kult med en nordmann på laget. Sørloths ekstremferdigheter kompenserer langt på vei for svakhetene hans, og jeg tror for eksempel han hadde gitt Nikola Milenkovic en helt annen kamp på tirsdag, enn hva Højlund og Zirkzee klarte. Nå har han scoret jevnt og trutt i tre år på rad for både klubb og landslag, og jeg liker også alderen hans godt - en spiller som aldri vil blokkere for Højlund/Chido, men som er på andre enden av karrieren og sånn sett heller vil kunne hjelpe dem. Så er det noen minuser her, altså. Men ja - det hadde vært en kul signering som gir mer mening for oss nå enn jeg noen sinne hadde trodd at den skulle gjøre.
Transferkarakter: 7.5/10

OPPSUMMERING

Et sånn passe realistisk drømmevindu for meg er at #1 i de ulike posisjonene kommer inn. Vi snakker altså da om at United henter Tah, Luiz, Cunha/Trincão og Jonathan David. Dette er fire spillere som kan løses for samlet sett rundt 100 millioner pund, om vi skal tro ryktene. Men konkurransen er naturligvis stor her, og av de spillerne jeg anbefalte i fjor så gikk bl.a. to stk. til Bayern München, én til Chelsea og én til Juventus. Så vi får se - men jeg håper noen setter pris på en liste og at vi får en diskusjon rundt den.
post liked by: Andtho01, Ryder, Jan Erik, Pink Final, 28FPellistri, Rød Pølse

Rød Pølse

Jeg har hatt et halvt øye på Nice denne sesongen, for å se om det er mulig å hente forsterkninger fra "lillebror". Har latt meg imponere av Evann Guessand. Spiller primært ute til høyre eller bak spissen, men kan sannsynligvis gjøre en (god) jobb i alle de tre offensive posisjonene i Amorims system. Her er det veldig få svakheter.

Imponerende fysikk, eksplosiv, bra tempo, kreativ og målfarlig. Han er kanskje ikke den mest imponerende dribleren, men det er ingenting å si på ballferdigheter og teknikk. Jobber også hardt defensivt. Rett og slett en veldig god fotballspiller.

Har vært direkte involvert i ca 1/3 av Nice sine ligamål denne sesongen. Står med 11 mål og 8 assist, som gir målinvolvering hvert 128. minutt.

Guessand fyller 24 år i sommer og virker å være klar for større oppgaver. Spiller landslagsfotball for Elfenbenskysten, så man må nok forvente at han reiser bort for å spille Afrikamesterskapet. Det bør være mulig for Jimbo å bli enig med seg selv om en fornuftig pris for denne spilleren. Løp og kjøp!
post liked by: Andtho01, Jan Erik, alfen74
Football, bloody hell!

alfen74
Liker gitt: 1702
Liker mottatt: 1697

Rød Pølse wrote: 21 Apr 2025, 16:27 Jeg har hatt et halvt øye på Nice denne sesongen, for å se om det er mulig å hente forsterkninger fra "lillebror". Har latt meg imponere av Evann Guessand. Spiller primært ute til høyre eller bak spissen, men kan sannsynligvis gjøre en (god) jobb i alle de tre offensive posisjonene i Amorims system. Her er det veldig få svakheter.
Interessant ide, men dersom Nice og United begge kvalifiserer seg til Champions League, er vi da forhindret fra å hente spillere fra Nice, slik som i fjor?
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Rød Pølse

Andtho01
Liker gitt: 18482
Liker mottatt: 20267

alfen74 wrote: 21 Apr 2025, 16:41
Rød Pølse wrote: 21 Apr 2025, 16:27 Jeg har hatt et halvt øye på Nice denne sesongen, for å se om det er mulig å hente forsterkninger fra "lillebror". Har latt meg imponere av Evann Guessand. Spiller primært ute til høyre eller bak spissen, men kan sannsynligvis gjøre en (god) jobb i alle de tre offensive posisjonene i Amorims system. Her er det veldig få svakheter.
Interessant ide, men dersom Nice og United begge kvalifiserer seg til Champions League, er vi da forhindret fra å hente spillere fra Nice, slik som i fjor?
Ja begge kvalifiserte seg til Europa League. Var derfor Todibor ikke kom til oss men West Ham.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse
Hate Glazer love United

Can2
Kongen av understatements
Liker gitt: 21984
Liker mottatt: 8434

Aune Heggebø. Auuune Heeegebøø. Aune Heggebø! :-|
post liked by: Blodfink, Jan Erik, alfen74, Pwint
Kong Eric Cantona

alfen74
Liker gitt: 1702
Liker mottatt: 1697

Uansett hvem vi kjøper i sommer, så håper jeg at vi satser mest på "lagspillere", i stedet for "stjernespillere". Slik jeg har forstått INEOS, skal vi nå bygge et sterkt lag, og forbedre kulturen i garderoben. Dersom så er tilfelle, burde den filosofien også vise seg på listen over hvem som kommer/drar etter denne sesongen.
post liked by: Pwint, Jan Erik, Andtho01, Can2, Rød Pølse, Pink Final, Belfastboy

Harry Greaves
Liker gitt: 49
Liker mottatt: 914

United har ikke hatt en skikkelig sportslig reboot etter Ferguson.

Ten Hag, Van Gaal, Moyes og Mourinho led av nøyaktig det samme - de kom inn i klubben på et tidspunkt som gjorde at førstkommende overgangsvindu ikke kunne defineres av deres spillestil. Arbeidet med overganger er en kontinuerlig prosess, og januar-februar er nok perioden der man begynner å "shortliste" alternativer for sommervinduet. Ingen av de nevnte trenerne var en del av klubben på det tidspunktet i året de ble ansatt.

Hva skjedde så med deres første sommervindu? Jo - spillere ble hentet inn, men uten at manageren kjente til egen gruppe godt nok, hvordan spillerne ville reagere på vedkommendes lederstil, og på grunn av kort planleggingsfase (f.o.m mai og ut sommeren) så endte man opp med å konsekvent overbetale. Jeg vil trekke frem Antony, Casemiro, Pogba, Mkhitaryan, Falcao og Di Maria som kroneksemplene. Gode spillere, men samtlige av disse var en taktisk misfit og/eller kjøpt for altfor mye penger pga. panikk.

Resultatet av dette er klinkende klart - manageren som har blitt ansatt, har kommet skjevt ut fra start. Hans spillestil henger ikke på greip med den gruppa han har til disposisjon. Van Gaal og Ten Hag, som er de to managerne vi har hatt med tydeligst ideologi, kastet prinsippene sine under bussen veldig kjapt. Ten Hag gjorde det allerede etter kamp #2 mot Brentford. Hadde Ten Hag gjort det samme om han fikk Frenkie de Jong istedenfor Casemiro i 2022? Neppe.

Glazerne har alltid vært inneforstått med at topp 4 er godt nok - det er CL-spill som er den finansielle gulrota for klubben, ikke tittelen. United har alltid hatt gode nok spillere til å klare dette målet, og samtlige av de fire siste permanente managerne har klart det. Å bli #3-#7 på tabellen kan oppnås gjennom fleksible taktikker, en stor stall, litt flaks og gode enkeltspillere. Men veien opp til ligatroféet har vært veldig lang i 12 strake år nå. Og de langsiktige konsekvensene av det som har blitt gjort, ser vi først nå. United har en stall bestående av spillere som fikk debuten sin av 7 ulike managere, med 7 ulike spillestiler. Det er klin umulig å stable på plass en identitet og et samstemt fotballag når man har en så fragmentert stall.

Ruben Amorim er, i likhet med sine forgjengere, en glimrende trener, men han har i likhet med sine forgjengere et elendig rammeverk å jobbe med. For at han skal lykkes så er det utvilsomt at han må få signere spillere som gir mening å få inn, og når Amorim en dag ikke er manager mer, så må Amorim v2.0 ansettes, for å sikre kontinuitet. Jeg har tro på at INEOS forstår dette som Glazerne aldri brydde seg om. Første steg på veien er å gi Amorim det han sårt behøver i sommer, og så bygge et lag derfra.

Når man ser hvor elendig denne sesongen faktisk har vært, så tror jeg ikke vi lengre snakker om 2-3 signeringer inn, som det ble hvisket om i vinter. Jeg tror fort vi kan få 5-6 inn og 7-8 ut. Og jeg tror man må være beinhard i hvem som skal selges også. Her handler alt om å skape en taktisk- og relasjonelt sett homogen gruppe som kan jobbe sammen.

Avslutningsvis vil jeg gå tilbake til der jeg startet: Amorim har en fordel som ingen av de andre (til dels minus Solskjær) har hatt, nemlig at han har vært i klubben siden november, og har vært med på hele planleggingen rundt overgangsvinduet. Det er et underkommunisert poeng, mener jeg, og noe som kan gi oss en helt annen kredibilitet og tydelighet på transfermarkedet i sommer. Spillerne som blir signert, vil være nøye planlagte overganger med en klar hensikt.
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, Pink Final
Post Reply