(PL) Ipswich Town - Manchester United (24-11-24)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

Topic author
Pink Final
Manchester, football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 39517
Liker mottatt: 29564

Har ikke lest alt i tråden her.
Og kampen ble ingen minneverdig forestilling spillemessig.
Allikevel:
"It's a tough match, we lost some balls without pressure. You have to control the ball and the tempo of the game. They didn't do it but they really tried. They are really trying and they want this."
they really tried ….they are really trying.
Her er jeg på linje, jeg skjønner hva røde Rùben snakker om.
De første minuttene, jeg vet ikke hvor lenge, et kvarter kanskje.
Så synes jeg vi var komfortable med ball.
Vi spilte mange korte pasninger, med korte avstander mellom spillerne.
Ballen gikk allikevel fort fra mann til mann.
Spillerne løp og gjorde seg spillbare.
Jeg så absolutt en ny side av oss der, i de 10-15 minuttene.

I tillegg så jeg samtidige løp og bevegelser i starten der.
Dessverre falt vi tilbake til den rotete stilen vår utover i matchen.
Med mine øyne så jeg en endring i starten av matchen.
Og jeg synes Rùben Amorim har et poeng i det han sier.

Mulig jeg er for optimistisk anlagt 🤷‍♂️
post liked by: Can2, Rød Pølse, Andtho01, Jan Erik, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld
Liker gitt: 350
Liker mottatt: 1285

Jeg tror dessverre vi vil slite med den spillerstallen vi har nå...jeg ser mangel på fotballklokskap hos alt for mange. Noe kan læres, men det instinktive i pressede situasjoer og samhandling er mangelvare. Jeg ser IKKE for meg at Rashford, Garnacho, Casemiro, Højlund og Zirkzee har noen fremtid i Amorim sin fotball...er også usikker på Dalot og de Ligt...for mange "treningsprodukter" i stallen per nå...

28FPellistri
Liker gitt: 2380
Liker mottatt: 9769

Jeg har sagt lenge at stallen vår er overvurdert. Vi har ikke en topp4-stall, selv om mange mener vi har nettopp det, men personlig mener jeg vi er langt bak mange av de beste, og hovedproblemet er at der andre lag har presspillere og spillere som trokker til i duellene så har vi Garnacho, Rashford, Eriksen med flere, som ikke liker å gå aggressivt til verks, eller presse noe særlig. Jeg har mast om dette i over 10 år, at vi må ha fokus på dette når vi henter spillere, men det skjer så sjeldent at det er skremmende, og derfor er vi der vi er også. Nesten alt det viktigste i dagens fotball er:

1. Teknikk/ballbehandling
2. Fysikk
3. Fart
4. Intensitet i spillet
5. Aggressivtet i spillet.

To siste der er mye av det samme, men forskjellen er hvordan man er uten ball. Ta en spiller som Anthony Gordon for eksempel. Han tikker av på samtlige av de tingene. Samme med Jarred Bowen, bare for å nevne noen. Spesielt førstnevnte har det jaget i spillet sitt både med og uten ball. Vi har ikke hatt det siden vi hadde Rooney og Tevez i troppen.

Så trenger man ikke tikke av på alle fem "attributtene" for å være god, langt der i fra også, alt etter hvilken posisjon man har på banen, men i dagens fotball mener jeg i alle fall bestemt at flesteparten av spillerne i en 11-er bør tikke av på punkt 1,3 og 4 og samtidig ha ganske bra på punkt 2. - Så kan man ikke bare ha slike heller, men mixe inn litt andre ting også.

Jeg liker ikke Liverpool, men ser vi på stallen deres, ikke nødvendigvis på stjernestatus, men på spillertypene deres så har mange på det laget det jeg snakker om. Szoboszlai, Mac Allister og Jones har det på midten. Spesielt Nunez og Diaz har det offensivt. Robertson har/hadde det defensivt, selv om han er litt på hell nå. Bradley har det i seg. Konate har også mye av det nødvendige.

Vi har ikke mange i stallen som kan tikke av på mange av de boksene der og kanskje bare Bruno som kan tikke av på alle, selv om han ikke er nor utpreget rask, så er han rask i forflyttingen for den posisjonen. I startoppstillingen i går så mener jeg det kun er Bruno og Mazraoui som tikker av minst 4 av disse. Casemiro ville gjort det før, men ikke på det nivået han er nå.

Tilbake til selve kampen.

Casemiro i lag med Eriksen sentralt var 100% som forventet. De klarte ikke å komme opp i duellene og ble enkelt spilt forbi, i tillegg til at de slet selv når de hadde ballen fordi de er ikke raske nok, så de fikk mange feilpasninger.
Bruno får mye kritikk online for ting han ikke gjorde denne kampen, i denne kampen var han bra. Vår klart beste på midten frem til Ugarte kom inn, da tok han den rollen defensivt nesten alene som Casemiro og Eriksen ikke maktet i første omgang, og så gjorde Ipswich noen bytter også som kanskje gjorde jobben enklere, men allikevel, så så vi langt bedre ut strukturert på midten når Ugarte kom inn, en som klarte å komme opp i duellene og som skapte trygghet på midten. Han og Bruno passet godt i lag der. Vi har også sett den siste tiden at Casemiro har sett bedre ut etter han fikk Ugarte på siden av seg, da slipper brassen å dekke de rommene han ikke har kapasitet til å dekke lenger, samtidig som han kan dra nytte av sitt gode pasningspill. Dette vil nok Amorim også se, og det er nesten utenkelig at Ugarte ikke blir fast på midten her. Han er den eneste midtbanespillren vi har som har den nødvendige intensiteten i spillet sitt og makter å forflytte bena raskt nok til å komme opp i duellene.

Og selv om Rashford fikk et mål i dag så syns jeg vi så mer positivt fra Højlund de 25 minuttene han fikk, enn hva Rashford viste. Han gikk på løp ut mot sidene, slik man også ser Gyökeres gjør. Han har mye av de samme bevegelsene uten ball, men samtidig så fikk vi også se at han er litt blottet for selvtilitt, for når han dro seg fint fri og hadde en god skuddmulighet inne i boksen, prøvde han å sentre.

Ble nok litt rotete dette, men håper jeg får frem det jeg prøver å si :hah:
post liked by: Ryder, Pink Final, Jan Erik, Pangaea, Rød Pølse
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Ryder
Liker gitt: 3851
Liker mottatt: 17045

Skriver under på det aller meste du sier der, @28FPellistri. Vi har store mangler i troppen, spesielt når det gjelder det fysiske - herunder alt fra ren duell- og løpskraft til intensitet og aggressivitet. Og vi vet jo at dersom én jukser eller konsekvent bommer, så forplanter det seg i hele laget.

Har ikke panikk etter gårsdagen, og håper inderlig ikke Amorim tar en ETH og endrer sin grunnfilosofi bare fordi to-tre spillere ikke klarer å gjennomføre systemet. Amorim sa det vel selv etter kampen - dersom vi blir for pragmatiske og gir opp plan A, står vi på samme sted om ett år.
Det er noen veldig hardkodede tankebaner som skal brytes ned og læres på nytt - vi har spilt bortimot likt nå i 4-5 år. Problemet ligger mer der enn at vi har en spillergruppe bestående av idioter.

Dersom han har så store baller som vi håper på, tror jeg det spøker for en håndfull spillere. Casemiro og Eriksen så klart, men de to er uansett på nedadgående og på vei ut uansett system. De to åpenbare er Rashford og Garnacho, vel så mye på grunn av sine defensive begrensinger som de offensive. Det blir stadig vanskeligere å se for seg et strukturert press med de to. Og kanskje det aller mest kinkige for Amorim - om akkurat de to settes ut og er misfornøyde, kan det være dårlig nytt for stemningen i troppen.

På sikt må det selvsagt rekrutteres - og da tenker jeg at fysikk, disipling og mentalitet må være ekstremt viktige egenskaper hos de vi henter.
post liked by: 28FPellistri, Pink Final, Jan Erik, Pangaea, Rød Pølse

28FPellistri

Enig @Ryder - Langt unna panikken. Han må få prøve og feile også i ny liga, og så er det viktig at han lærer av det. Det tror jeg han gjør også og at vi får se store endringer allerede mot Glimt. Får vi slengt i tryne at "disse spillerne kan ikke spille min filosofi" fra denne trenren også, så må vi bare endre spillerne som ikke kan.

Garnacho tror jeg kan tilpasse stilen sin, siden han tross alt kun er 19 år enda. Rashford er jeg mer skeptisk til kan endre stilen sin, men om han ser det er enten den måten eller ikke i det hele tatt, så har han bare to valg. Finne ny klubb eller bite tenna sammen og endre seg. Jeg håper på det siste.

Ja, nå blir rekrutering ekstremt viktig. Sånt sett var det dumt ETH fikk påvirke sommerens signeringer.
post liked by: Pink Final, Jan Erik, Pangaea, Rød Pølse
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Topic author
Pink Final

Hvor mange milliarder har vi brukt på spillerkjøp post Fergie?
Har vi brukt mest i verden?
Var det ikke en sak på Junaitid dått enno om det nylig?
Allikevel spiller vi dårligere fotball enn noensinne.

Where did it all go wrong?
Om vi spoler tilbake til Louis van Gaal epoken har vi tre mann i stallen som var her den gang.
Shaw, Evans som ble solgt, og en pur ung Rashford.
Det virker som om det er bred enighet om at Marcus Rashford er lagets hovedproblem.
Godt mulig det.
Men vi har sett akkurat like ut i de matchene han ikke har spilt.

La meg stigmatisere litt over et tilbakeblikk.
Under Woodward og van Gaal handla vi spillere som om klokka var rett før stengetid på Black friday.
Woodward ville ha NAVN, som Schweinsteiger.
Van Gaal ville ha spesialister, som den nå så berømte venstrebeinte stopperen.

Under Woodward og Mourinho kjøpte vi litt færre spillere.
Woodward ville fremdeles ha NAVN, som Sanchez.
Mourinho ville ha store sterke spillere.
Vi vle et lag av kolosser.

Under Woodward og Solskjær kjøpte vi omtrent samme antall som med Mou.
Woodward tror jeg begynte å skjønne at han ikke kunne fortsette å handle NAVN.
Vi måtte ha spillere, ikke navn.
Eller var det lommeboka som begynte å bli slunken?
Solskjær ville ha raske spillere.

Under Woodward/Arnold og ten Hag har vi handla mye igjen.
Woody hadde nesten bunnskrapt kassa så vi måtte begynne å ta opp kreditt.
Så kom Arnold inn.
Ikke så stormannsgal som Woody, men trolig ikke noe mer peil på fotball.
Ten Hag?
Ja hva slags spillere ønsket han?
Nederlendere med link til Ajax?

Nå har det gått 8-9 år siden vi sist møtte Ipswich.
I liga cupen under van Gaal i 2015/16.
Vi har bytta ut hele stallen minus Shaw.
Vi har bytta manager for femte gang med Rùben Amorim.
Vi har bytta ut Woody, vi har bytta ut Arnold, vi har bytta ut Murtough.

Vi har kjøpt oss til fant.
Vi har bytta ut omtrent rubbel og bit.
Men vi står på stedet hvil.
Eller, vi har blitt litt dårligere.
Legg det gjerne på Rashford, på Garnacho, Højlund, Fernandes eller noen andre enkelt spillere.
Gidt mulig vi må rydde i stallen igjen.
Men det har vi jo ikke penger til.

Uansett så synes jeg Rùben Amorim uttaler seg fornuftig etter match i går.
https://www.united.no/nyheter/vi-skulle ... er/1339106.

Kan det være lys i enden av tunnelen med vår nye unge manager og en toppledelse der INEOS har sterk innflytelse?
post liked by: Pangaea, Ryder, 28FPellistri, Can2, Rød Pølse, Belfastboy

Pangaea
Liker gitt: 7656
Liker mottatt: 9501

Enig i mye dere skriver over her. Gode analyser. For n-te gang synes jeg det negative fokuset på Bruno er surrealistisk. Mener han er vår eneste spiller som kan plasseres i båsen verdensklasse. Hvis han også bare skal sirkulere ballen rundt til kanter, sentral midtbane og forsvar, hvordan skal vi skape noe? Nei, problemet er heller at vi ikke har flere spillere på hans nivå både ferdighetsmessig og på innsats.

Vi har derimot svakheter mange andre steder på banen, og særlig sentralt. Litt synd at Mainoo "må" spille sentralt pga våre mangler der, for jeg skulle gjerne sett han høyere i banen.

Hvis ikke Rashford skjerper seg kraftig så har han ingen rolle i dette laget. Sliter med å se hva han bidro med i går etter avspark etter 2 minutter. Flott mål for all del, og da var det jubel på treffet, men etter det var han ganske usynlig. Højlund har ikke akkurat imponert i det siste heller, men har fortsatt troen på at det er en spiller der som kan vokse inn i sin rolle i laget.

Zirksee virker regelrett som et bomkjøp. Men kostet vel ikke allverden iirc, og vi trengte en kropp til der oppe. Slik sett forståelig.

Garnacho er en jeg egentlig liker, han har litt x faktor, men er for egoistisk for ofte. Skal dette fungere godt framover må han se opp av og til, og hele frontrekka må bli flinkere til å mate spissen vår.

Ting vil åpenbart ta tid, men jeg håper det blir bra på litt sikt. Mistenker vi trenger mer energi sentralt da. De som er inne på det har gode poenger. Per nå er laget et lappeteppe av litt "feil" spillertyper. Men slik blir det nok ut sesongen. Vi må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Hvis det klaffer, så skal du se vi kommer på øvre halvdel 🎉🥳
post liked by: red, Pink Final, Ryder, 28FPellistri, Can2, Rød Pølse, Belfastboy

Ryder

28FPellistri wrote: 25 Nov 2024, 09:21
Garnacho tror jeg kan tilpasse stilen sin, siden han tross alt kun er 19 år enda. Rashford er jeg mer skeptisk til kan endre stilen sin, men om han ser det er enten den måten eller ikke i det hele tatt, så har han bare to valg. Finne ny klubb eller bite tenna sammen og endre seg. Jeg håper på det siste.
Som jeg har skrevet før en del ganger her inne: Tror det handler mer om evnen enn om viljen hos Rashford. Han mangler defensive instinkter og ferdigheter, rett og slett, du ser hvordan han går inn i press og taklinger på en merkelig måte - han er der, men samtidig ikke, fordi han kommer inn feil både med tanke på vinkler og timing. Tror derfor det blir vanskelig for ham å bli en effektiv førsteforsvarer samme hvor mange meter han løper.

Lenge var ikke dette noe stort problem, ettersom han var et definert "main outlet" for kontringer og var fritatt betydelig defensivt ansvar. Han skulle ligge og hugge på offsidegrensa, og i den strukturen var gevinsten større enn ulempene. Sånn er det ikke lenger, spesielt ettersom også de positive bidragene har tørket ut og det kan også virke som han har mistet den mest eksplosive farten. Det gjør meg til pessimist på hans vegne - dessverre, fordi Rashford er en av de spillerne i klubben jeg har likt best de siste årene. Men nå er det veldig lenge siden han har levert på et nivå han kan være bekjent av, og han er ingen unggutt lenger. Jeg føler meg heller ikke trygg på at han er en positiv kraft i spillergruppa/garderoben slik ting er nå.

Så er det selvsagt en haug andre problemer og forbedringsområder, at vi er i den situasjonen vi er i nå handler om mye mer enn Rashford eller andre enkeltspillere.
post liked by: 28FPellistri, Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy, Pangaea

28FPellistri

Ja, @Pink Final - Det er vel det man har etterlyst i mange år der også, en rød tråd på managerne og en rød tråd generelt. Hos oss har det bare vært rot, med å gå fra den ene til den andre motsetningen på managersiden. Da blir det også en tropp uten balanse, enkelt og greit i tillegg til de håpløse avgjørelsene fra Woodward.

Sløseri uten noen plan i det hele tatt.

Ingen hemmelighet at jeg hadde sansen for det Solskjær var begynt på. Og resultatene står seg bedre og bedre også, men selv der ble det ødelagt av litt stormannsgalhet til slutt med å hente Ronaldo i plassen for en ung og sulten spiss som kunne bygge videre på presspillet som Solskjær innførte den sommeren.

Så i plassen for å tenke langsiktig og helhet, så tenkte man kort gevinst blandet av nostalgi fra 7. far i huset som tok over stafettpinnen et øyeblikk og "kjørte over" manageren i klubben. Og siden Solskjær hadde så mye respekt for Sir Alex så kunne han ikke si nei til en sånn signering.

Ryder wrote: 25 Nov 2024, 12:33
28FPellistri wrote: 25 Nov 2024, 09:21
Som jeg har skrevet før en del ganger her inne: Tror det handler mer om evnen enn om viljen hos Rashford. Han mangler defensive instinkter og ferdigheter, rett og slett, du ser hvordan han går inn i press og taklinger på en merkelig måte - han er der, men samtidig ikke, fordi han kommer inn feil både med tanke på vinkler og timing. Tror derfor det blir vanskelig for ham å bli en effektiv førsteforsvarer samme hvor mange meter han løper.

Lenge var ikke dette noe stort problem, ettersom han var et definert "main outlet" for kontringer og var fritatt betydelig defensivt ansvar. Han skulle ligge og hugge på offsidegrensa, og i den strukturen var gevinsten større enn ulempene. Sånn er det ikke lenger, spesielt ettersom også de positive bidragene har tørket ut og det kan også virke som han har mistet den mest eksplosive farten. Det gjør meg til pessimist på hans vegne - dessverre, fordi Rashford er en av de spillerne i klubben jeg har likt best de siste årene. Men nå er det veldig lenge siden han har levert på et nivå han kan være bekjent av, og han er ingen unggutt lenger. Jeg føler meg heller ikke trygg på at han er en positiv kraft i spillergruppa/garderoben slik ting er nå.

Så er det selvsagt en haug andre problemer og forbedringsområder, at vi er i den situasjonen vi er i nå handler om mye mer enn Rashford eller andre enkeltspillere.
Veldig bra innlegg! Og helt enig.
post liked by: Ryder, Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy, Pangaea

Eric Cantona

Vidar Dale Fjeld
Liker gitt: 350
Liker mottatt: 1285

Liverpool prøvde i 30 år før de fant løsningen...Manchester City har vært smarte, det samme har Arsenal...vi mangler en rød tråd med tanke på spillere...vi har ingen offensive spillere som kan takle...og knapt nok andre heller...og så kan det synes som om en ikke har den nødvendige sulten og utholdenheten som trengs...NÅ MÅ vi lykkes og det må tas skikkelige grep...
post liked by: Pink Final, 28FPellistri, Jan Erik, Rød Pølse, Belfastboy

Ryder

Framover tror jeg Amorim og klubben må fokusere på ting som faktisk kan læres: Samhandlingsmønstre, bevegelsesmønstre og beslutningsmønstre. Ta en hard omstart, bryte gamle automatiseringer og skape nye. En annen mental tilnærming.

Fysiske og tekniske forutsetninger får han gjort lite med - det blir utfordringen i de neste transfervinduene.
post liked by: Andtho01, Pink Final, 28FPellistri, Jan Erik, Rød Pølse, Belfastboy

Topic author
Pink Final

Eide analyserer Ipswich matchen.
https://www.united.no/nyheter/noen-helt ... -i/1339295
+ sak så litt dårlig gjort å avsløre alt, Eide er jo noe av det beste de har ved siden av Mitten og Valen.
Flere her skriver at dere ikke er medlemmer (tror vel en eller to prøver å forvirre oss mtp hvem de er 😉😉).
Men kan avsløre hovedinnholdet.
Eide nevner organisering defensivt med ball.
Vi spiller oss bedre ut.
Noe selv jeg mente jeg klarte å se i går, i hvertfall det første kvarteret.
Syntes vi så at ballen gikk fortere og lettere fra mann til mann med mindre avstander mellom gutta.
Så nevner Eide struktur ifht presshøyde og balanse når vi mister ball.
Da har jeg avslørt hovedtrekkene i pluss artikkelen til Junaitid dott enno.
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, Can2, Pangaea, Ryder

red
Liker gitt: 4040
Liker mottatt: 8594

Image

I veldig mange sesonger har venstresiden vår vært flere hakk bedre enn høyresiden.

Det får man vel si har snudd nå.

I tillegg til Mazraoui og Amad, kan jo Amorim også variere hvor offensiv/defensive vi er ved å f.eks. flytte Amad opp som høyre 10er, Mazraoui frem som RWB og Yoro (når klar) inn som RCB.
post liked by: alfen74, Rød Pølse, Pangaea, Pink Final, Ryder, Belfastboy, Can2
Post Reply