United 24/25

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Pangaea
Liker gitt: 7656
Liker mottatt: 9501

Har knerta jævla mange O'Driscolls i rdr2, så dette må da være gode nyheter 😂

Virker som en del ledere hopper før de blir dyttet nå. Og vil tippe stemningen internt er helt på trynet. På et eller annet tidspunkt får vi sikkert vite mer.
post liked by: Blodfink

Jan Erik
Liker gitt: 21797
Liker mottatt: 22832

@Blodfink, det hender jo at folk ønsker å gjøre andre ting? Kanskje United skal endre hvordan de jobber med det medisinske, og da vil de ikke være med? De ville vel ikke blitt værende til nye folk er på plass om de hadde fått sparken?
post liked by: Rød Pølse, Blodfink

Blodfink
Donor
Liker gitt: 34352
Liker mottatt: 26991

Ja @Jan Erik, det kan være både slik og sånn. Bra om de skal gjøre endringer tenker jeg. Det er jo litt vel mye sjukdom og skader i klubben.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik
LUHG!

Harry Greaves
Liker gitt: 48
Liker mottatt: 907

Litt lek med tall fra årets sesong:

1. United var et bedre angrepslag og et dårligere forsvarslag under Erik Ten Hag. Mye tyder også på at veldig mange av resultatene vi fikk frem til november i fjor var nokså "feilaktige" ut fra spillets gang, da differansen mellom faktiske mål/innslupne mål og det xG/xGA var ganske store, begge veier. Etter at Amorim kom inn, har United mye bedre kontroll defensivt, men er også mye mindre farlige fremover i banen.

2. Dersom alt hadde gått som forventet ut fra sjanser og spill denne sesongen, så hadde vi ligget som #11 på tabellen da Ten Hag ble sparket, og rykket opp én plass til #10 i dag. (som en lite kuriositet så var United ligaens beste lag de to rundene Ruud ledet oss!)

3. Det er kun Crystal Palace, Bournemouth og Southampton som har sløst mer foran mål enn United i 24/25.

4. Det er kun Tottenham, Bournemouth og Southampton som har en større negativ forskjell i faktiske poeng målt opp mot forventede poeng, enn United i 24/25.

Oppsummert så viser xG-tallene nokså tydelig at United har vært langt unna å være både et bunnlag og et topplag i år: Med de som utgangspunkt er vi klint cirka midt på tabellen med 9 poeng opp til CL-plass og 27 poeng ned til de håpløse bunnlagene.

Det jeg vil trekke frem her som veldig positivt, er de siste fem kampene, minus den litt spesielle Newcastle-kampen som falt mellom Lyon-møtene. I de fire øvrige matchene (Forest (A), City (H), Wolves (H), BMouth (A)) så har United hatt helt formidable forsvarstall: Vi har en xGA på 0,5 mål pr. 90 minutter, som er kruttsterkt. Bedring er det også å se fremover på banen, men den er ikke like markant. Men i følge tallene så er dette fem kamper vi skulle stukket av med 12/15 poeng i, og med en målforskjell på 7-5. Da er det bittert at man endte opp med to poeng og 2-7 i sekken istedenfor...

Vi har fortsatt et langt stykke å gå offensivt, men defensivt så har veldig mye falt på plass. Dette er nok tall jeg er helt sikker på at Amorim og teamet hans kjenner godt til også, og det er også grunnen til at sommerens overgangsvindu kommer til å dreie seg om å hente spillere som kan skape mer, score mer, og som kan sørge for at vi kontrollerer kampene mye mer enn vi gjør i dag.
post liked by: Pink Final, Andtho01, Jan Erik, 10Hag, RedTrafford, Rød Pølse, Belfastboy, Blodfink, Vidar Dale Fjeld, Spirograf1

Pink Final
Manchester, football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 39517
Liker mottatt: 29562

Alltid betryggende å lese slikt @Harry Greaves.
Jeg skal være så ærlig/dum at jeg innrømmer å gi Rùben Amorim goodwill kun på trynefaktor.
Allikevel har jeg blitt litt skeptisk.
Vi virker så baktunge og litt omstendelige med ball.
Det du skriver her gjør at skepsisen forsvinner litt.
Rùben Amorim skal ha for at han er prinsippfast.
Det var ikke Erik ten Hag mtp spillestil.
Han ga opp etter to kamper.
Og før ham igjen snakka Ralf Rangnick med store bokstaver om at det ikke går an å være litt gravid.
Enten er du gravid eller ikke.
Billedspråket henspilte på å spille med eller uten press.
Vi pressa i 20 minutter mot Crystal Palace, derfra og til sesongslutt hang vi ikke i hop i det hele tatt.
Så etter å ha hatt to stk manager som bare gir opp før de har begynt, så føles Amorim som en mann av hardere stål.
At han er mer sjarmerende skader heller ikke.

Vi har blitt tettere bakover, det er en start.
Så må vi begynne å bli farligere i angrep.
Klarer vi å hente riktige spillere denne sommeren?
post liked by: Andtho01, Jan Erik, RedTrafford, Belfastboy, Vidar Dale Fjeld
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Jan Erik

Ragnick var mer sjarmerende enn Amorim, så der bommer du, @Pink Final

😉

@Harry Greaves, veldig interessante tall. Sånne innlegg er med på å gi tro på at vi faktisk kan bli vesentlig bedre enn nå. Relativt fort. Amorim var vel innom dette nå i dag (eller var det på PK før kamp...?)
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Pink Final, Vidar Dale Fjeld

Ryder
Liker gitt: 3849
Liker mottatt: 17024

Helt riktig at vi er blitt bedre defensivt og verre offensivt. Defensivt er det STOR forskjell på «autostrada»-forsvarsspillet vi viste i fjor og det vi ser nå.
Men så er det jo angrepsspillet vi blir begeistret av, og så lenge vi bare scorer ett mål i snitt per kamp er det umulig å hevde seg.

Neste sesong MÅ offensiven bli bedre, både gjennom forsterkninger og gjennom bedre bevegelses- og pasningsmønstre. En annen ting vi MÅ forbedre, er frispillingen bakfra. Her mistenker jeg at Amorim ikke strukturerer laget på beste måte, og at det trengs justeringer (selv om det ikke har skjedd så langt).

Forsvaret er jeg ikke bekymret for, verken når det gjelder spillermateriell eller struktur.
post liked by: Andtho01, 10Hag, RedTrafford, Pink Final, Jan Erik

Topic author
10Hag
Liker gitt: 7444
Liker mottatt: 11002

@Pink Final: Du bruker mer energi på å hate Rangnick enn jeg gjør på å kritisere Bruno :D

Ikke bra for helsa, si!
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ryder wrote: 27 Apr 2025, 22:42 Helt riktig at vi er blitt bedre defensivt og verre offensivt. Defensivt er det STOR forskjell på «autostrada»-forsvarsspillet vi viste i fjor og det vi ser nå.
Men så er det jo angrepsspillet vi blir begeistret av, og så lenge vi bare scorer ett mål i snitt per kamp er det umulig å hevde seg.

Neste sesong MÅ offensiven bli bedre, både gjennom forsterkninger og gjennom bedre bevegelses- og pasningsmønstre. En annen ting vi MÅ forbedre, er frispillingen bakfra. Her mistenker jeg at Amorim ikke strukturerer laget på beste måte, og at det trengs justeringer (selv om det ikke har skjedd så langt).

Forsvaret er jeg ikke bekymret for, verken når det gjelder spillermateriell eller struktur.
Enig.

Enig.

Og enig. I alt. Inkludert det siste.

Det snakkes mye om at vi har nedgradert stallen vår. Og det er dessverre sant. Eller så er det i alle fall sant mtp spillestil.
De spillerne vi hadde før behersket vår gamle spillestil mye bedre enn våre nye behersker det som både Ten Hag og Amorim forsøker på, hva enn det er... Må være ærlig og si at jeg synes ikke vi ser mye mønster under noen av de to. I alle fall ikke positive mønstre.

Men forsvaret vårt synes jeg er oppgradert. En riktig god lagdel, med gode spillere som man kan bygge noe sterkt på.
Spesielt midtstopperne våre er gode. Vi skulle dog hatt noen bedre vingbacker, definitivt.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Ryder, Jan Erik, Andtho01

Ryder
Liker gitt: 3849
Liker mottatt: 17024

Ja, apropos vingbacker:

Dorgu har ikke overbevist, men skal få mer tid. Synes det var en tydelig nivåheving da Shaw ble flyttet fram siste 15-20 (selv om vi da også var en mann mer). Shaw er jo tross alt en klassespiller, og hadde bare kroppen spilt på lag hadde han vært ideell for posisjonen.
post liked by: RedTrafford, Jan Erik, Andtho01, 10Hag, Pink Final

Harry Greaves

Pink Final wrote: 27 Apr 2025, 22:16 Vi har blitt tettere bakover, det er en start.
Så må vi begynne å bli farligere i angrep.
Klarer vi å hente riktige spillere denne sommeren?
Det er veldig lenge siden (Rooney '04 kanskje?) jeg har vært såpass begeistret for en transfer som jeg er for Cunha - om det nå skjer, da. Her tenker jeg at vi kan tillate oss å la det krible litt ekstra i magen.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Pink Final

Pink Final

Hver sin smak hva som er sjarmerende @Jan Erik 😉.
Surpompen Ralf vs Smilende Rùben - ingen tvil hos meg 😆.
Takk for helsetips @10Hag 🤝.
Synes bare ‘ærlige’ Ralf har tatt så grundig feil i hva han sa den gang.
Så jeg gnir det inn 🫣😅.
For jeg var en av få som skrev det samme våren 2022.
«Han tar feil».
At vi behøvde 6-8 nye spillere var jeg aldri enig i.
Se hvor vi er nå.
Etter å ha kasta våre beste menn minus Bruno på båten.
Nok om det.

Vi har hatt strukturelle utfordringer i laget på ett eller flere nivåer helt siden 2009 er min påstand.
Ferguson klarte å dekke over det meste med sin erfaring og store personlighet.
«No value in the marked».
Han dekka over og fant midlertidige løsninger som Robin van Persie der vi forenklet sagt bare hoppa over å bruke midtbanen.

Etter Fergie ble det verre, og særlig siden høsten 2021.
Vi har jo falt som en stein.
Her har Rùben Amorim en stor jobb å gjøre.
Bra at vi er tettere bakover, og slipper til mindre.

I tillegg til strukturelle problemer har vi en ubalansert stall.
Satt sammen av 3-4 managerer, som tidvis ble overstyrt av Glazer’s, Woodward og Arnold.
Jeg vil så gjerne tro at Cunha inn kan løse mye av den offensive floken.
At han har noe ekstra kan det ikke være tvil om.
Men har han det som skal til?
Ryktene sier at han mangler defensiv disiplin og kan være en litt vrien person.
Jeg leste så mye bra om både Sancho og Antony FØR vi henta dem.
Sancho var det vi trengte på høyre, også viste det seg at han egentlig likte seg best til venstre.
Ergo, alle de som skrev så skråsikkert på junaitid dått enno hadde ikke sett Borussia Dortmund matcher, de bare lata som.
Samme gjengen vendte seg fort mot Sancho.
Antony da, at folk har sett Ajax regelmessig tror vel ingen på.
Allikevel var det ikke måte på hvor god vår nye brasilianer var, FØR han kom til oss.
Viste seg fort som en one trick pony.
Faktisk dårligere på rene ferdigheter enn Sancho, selv om han jobba mye bedre.
Brått hadde vi en hel haug med kant spillere, der den beste av dem, Rashford fikk mest tyn.
Og nest beste mann, Greenwood ble sendt bort.
Om det var riktig rent mellom menneskelig tør jeg ikke uttale meg om.
Men som fotball spiller var/er Greenwood bedre enn f.eks. Antony og Sancho, null tvil om det imo.

Forumet her inne er ikke junaitid dått enno.
Mye mye bedre her.
Så igjen, jeg er ikke ute etter å ta noen her inne.
Blir bare ikke så gira på alle som ryktes til oss og som liksom er så mye bedre enn de vi har.

Vi kvitta oss med en håndfull gode spillere altfor tidlig fra 22-24.
Spillere som fikk mye kritikk, men som var/er bedre spillere enn de vi kjøpte inn i dyre dommer for å ta steget opp fra 3 plass og semifinaler i alle cuper!

Sorry om det blir krast fra meg.
Er ikke ment personlig til noen her inne.
Er bare så leit at vi har gjort så mye dumt de senere år som klubb.

Fint å kunne tro på en bedre defensiv struktur da.
Vi har definitivt blitt tettere bakover.
Det er en begynnelse.
Men vi må videre, i det minste opp på det nivået vi lå på i 2021.
post liked by: Vidar Dale Fjeld, Belfastboy, LoveBruno&Rashford, Andtho01, Can2, Harry Greaves

Rød Pølse
Liker gitt: 24178
Liker mottatt: 21387

Jeg mener at vi stort sett har ventet for lenge med å selge spillere. Og så har vi gitt for gode kontrakter til middelmådige spillere. De fleste har blitt sittende ut kontrakten. Enig i at rekrutteringen har vært katastrofalt dårlig, men nå er det ingen igjen av de som tok avgjørelser for 2-4 år siden.

Det er nye tider. I fjor var hovedfokuset på defensive forsterkninger. Det er legitimt å ha mer trua på dagens beslutningstakere og klubbens strategi.
post liked by: Andtho01, Spirograf1, Can2, Pink Final, Pwint
Football, bloody hell!

Jan Erik

Ikke for å ta denne en gang til, @Pink Final, men du må virkelig gå tilbake og høre hva han sa og hva han snakket om.

Vi hadde en del spillere som var på utgående kontrakt bl.a.

Ralf tok ikke feil, jeg tror egentlig du bare ikke likte måten han kommuniserte det på. Men innholdet? Kunne ikke vært nærmere sannheten.
post liked by: Andtho01, 10Hag, Pink Final, Pwint, Tringe

Harry Greaves

Pink Final wrote: 28 Apr 2025, 06:33 Synes bare ‘ærlige’ Ralf har tatt så grundig feil i hva han sa den gang.
Så jeg gnir det inn 🫣😅.
For jeg var en av få som skrev det samme våren 2022.
«Han tar feil».
At vi behøvde 6-8 nye spillere var jeg aldri enig i.
Se hvor vi er nå.
Etter å ha kasta våre beste menn minus Bruno på båten.
Nok om det.

(...)

I tillegg til strukturelle problemer har vi en ubalansert stall.
Satt sammen av 3-4 managerer, som tidvis ble overstyrt av Glazer’s, Woodward og Arnold.

(...)

Blir bare ikke så gira på alle som ryktes til oss og som liksom er så mye bedre enn de vi har.
Godt innlegg!

Men jeg vil kommentere dette litt, har uthevet noen setninger her. Jeg føler du motsier deg selv litt på dette.

Du er jo selv inn på det her, at stallen er heterogent sammensatt. Faktisk mer enn vi tror: Dagens stall består av spillere som fikk debuten sin av syv forskjellige United-managere. Man kan også si det, at Luke Shaw var en Moyes-signering selv om han debuterte under LvG - da er i så fall tallet åtte. Dette er også åtte managere med minst fem ulike måter å se på fotball på, og med fem ulike spillerpreferanser. Hittil har det egentlig vært litt bingo hvorvidt en spiller passer inn i den nye trenerens stil, og vi ser jo i år hvordan Amad Diallo plutselig har blitt god igjen, mens Rashford og Garnacho er brikker som over natta ikke passer inn i stilen lengre.

Når Rangnick snakket om hjerteoperasjoner så handlet det nok mest om at han manglet bortimot 10 spillere for å spille gegenpress. Og kanskje var det aldri gegenfotball vi var ment å spille, men poenget hans står egentlig ganske godt - skal United konkurrere i toppen igjen, så må man ha en rekrutteringspolitikk som er sammenhengende. Og det betyr også at man må kvitte seg med absolutt alle spillere som ikke passer inn i det veivalget man har tatt, og erstatte de med nye brikker. Det er helt sikkert enkelt å slippe Lindeløf og Heaton i sommer, men jeg er mer spent på reaksjonene dersom Garnacho og Rashford går. Jeg er i hvert fall etter hvert ganske klar på at dersom de ikke passer inn i rollene sine i United, så må man cashe inn på dem kjapt, før verdien begynner å stupe. Og det handler ikke om at de isolert sett ikke er gode nok.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, 10Hag, Pink Final

Pink Final

Ikke uenig i at vi har ventet for lenge med å selge flere spillere @Rød Pølse.
Var det sånn at West Ham ville betale rundt £15-20m for Jesse Lingard?
Men vi slo ikke til.
Donny van de Beek, Dean Henderson …det er flere som burde vært solgt tidligere.

@Jan Erik - ja jeg skal være ærlig, jeg likte ikke måten Rangnick kommuniserte på i media.
Vet at ‘alle’ syntes han var så ærlig.
Han laga vel bl.a en mappe på hver spiller til Erik ten Hag der flere ble beskrevet som oppblåste, selvopptatte, uprofesjonelle og flere ‘superlativer’.
Smakløst i min bok.
Ralf satte seg altså ned, og brukte masse tid på å lage en mappe om hver enkelt spiller der han ærekrenket flere av dem!
Jeg synes det er helt utrolig at det går an at en manager oppfører seg sånn.

Ref Amorim som inkluderte seg selv da han ga kritikk.
Det er ærlig i min bok.
Ikke kaste spillerne under bussen etter hver kamp når du ikke får laget til å henge sammen.

Takk @Harry Greaves.
Helt enig i at stallen ikke er harmonisk sammensatt.
Det har den ikke vært siden rundt 08/09.
Vi har f.eks. ofte manglet sentrale midtbanespillere men vasset i kantspillere.

Jeg forstår at flere blir lei av at jeg gjentar at det laget vi hadde ved slutten av 2020/21 var ganske bra.
Og det var et bra lag, det tredje beste i PL.
Ikke godt nok til å bli ligamestere, men noe å bygge videre på.
Om vi hadde kvitta oss med andre spillere enn de vi har kvitta oss med.
Og kjøpt smartere.
Vi er jo beviselig blitt et dårligere lag.
Selv om de fleste av disse selvopptatte, oppblåste og uprofesjonelle spillerne nå er borte.
😉😉.
Jeg skriver med et smil om munnen 😄.
Er ikke interessert i konfrontasjoner her inne.
Eller skape dårlig stemning.
Bare veldig veldig oppgitt over hvilken retning klubben har tatt de siste 3-4 åra.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Belfastboy
Post Reply