Vet ikke ang tall @Xylofon.
Min opplevelse av hvordan frispilling bakfra utarter seg altfor ofte.
Ballfører på egen halvdel nøler og venter så lenge med ball (fem, seks, syv, åtte sekunder er lenge) at pasningsalternativene han har blir satt under press.
Ball blir omsider slått på mann som er under press.
Mottaker blir da ofte feilvendt, for å skjerme ballmottaket.
Denne må slå kula hjemover eller i beste fall på tvers, fordi han er under press når han mottar ball.
Ikke sjelden ender det med at ballen havner helt tilbake hos Onana som mæler ballen langt - og alltid alltid til motstander.
(De Gea traff medspiller av og til i det minste).
Er det ikke mulig å øke balltempo litt?
Sånn at vi kan spille før mottaker blir markert?
Slik at denne kan stå rettvendt, og ikke feilvendt.
Og få ballen framover litt kvikt?
Vet dette er tabu for noen.
Det skal trilles og bygges bakfra.
Joda joda joda.
Men vi må ha tempo på ball og forflytningsevne i beina.
(FA) Manchester United - Leicester (07.02.25)
-
- Manchester, football, music, fashion, industry, history
- Liker gitt: 39517
- Liker mottatt: 29562
post liked by: Spirograf1, Jan Erik, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Helt enig, @Pink Final.
Spørsmålet er om dette er en fase som laget må gjennom for å kunne bli et godt ballbesittende lag, noe som åpenbart er målet.
Spørsmålet er om dette er en fase som laget må gjennom for å kunne bli et godt ballbesittende lag, noe som åpenbart er målet.
post liked by: Pink Final, Jan Erik
-
- Liker gitt: 348
- Liker mottatt: 1284
På meg virker det som om Amorim vil ha ballbesittelse kontra kreativitet og fremdrift...det er IKKE Manchester United...jeg begrunner det med at Eriksen sitter på benken hele kampen når det skrikes etter pasninger som løser opp og ikke setter andre under press. Vi vet jo pokker ikke hvor vi skal levere ballen, ingen har oversikt i trange situasjon utenom Fernandes....resten kikker ned på ballen og har nok med det...jeg tar hver dag en Eriksen som mangler litt tempo og kraft, kontra spillere som ikke aner hva de skal gjøre med ballen. Det skaper mange flere sjanser imot med hodeløse ballmiss...
post liked by: Jan Erik
Enig i at det virker som om Amorim vil ha ballbesittelse heller enn kreativitet og fremdrift, @Vidar Dale Fjeld. Sannsynligvis vil han ha begge deler, men han har muligens ikke spillere som virkelig mestrer ballbesittelse, kreativitet og fremdrift – andre enn Fernandes, Eriksen og, vil jeg si, Martinez. Og han ville hatt det i Shaw også, naturligvis. Diallo har også et stort potensiale her, tror jeg. I det minste antar jeg ikke at det er risikabelt hver gang han får ballen i beina, og jeg vil tro at det er noe av grunnen til at han har blitt en nøkkelspiller for Amorim. I tillegg ser jeg for meg at Yoro kommer til å bli god her.Vidar Dale Fjeld wrote: ↑08 Feb 2025, 10:19 På meg virker det som om Amorim vil ha ballbesittelse kontra kreativitet og fremdrift...
[…]
Vi vet jo pokker ikke hvor vi skal levere ballen, ingen har oversikt i trange situasjon utenom Fernandes....resten kikker ned på ballen og har nok med det...jeg tar hver dag en Eriksen som mangler litt tempo og kraft, kontra spillere som ikke aner hva de skal gjøre med ballen. Det skaper mange flere sjanser imot med hodeløse ballmiss...
Ettersom Eriksen ikke lenger har fysikken som kreves, i hvert fall ikke i Premier League, og Martinez og Shaw kanskje aldri kommer ordentlig tilbake fra skadene sine, står vi igjen med én som (tidvis) er veldig god på ballbesittelse, kreativitet og fremdrift – og to til som kan bli det. Det virker åpenbart ikke å være nok til å kunne etablere en vellykket ballbesittensde stil.
(Hvis vi legger godvilja til, kunne vi muligens inkludert Onana og Zirkzee på lista. Men fortsatt er det neppe nok.)
Og da blir det lite progresjon og mange balltap i farlige situasjoner.
post liked by: Jan Erik, Pwint, Rød Pølse, Pangaea
Tipper Amorim er veldig bestemt på at vi for all del ikke skal tilbake til kaos-ballen vi så under ETH i hele fjor og i høst, der vi hadde 20 avslutninger imot uansett motstand. Dette laget må rett og slett lære seg å kontrollere the hard way, det ligger ikke i dem.
Det er jo lett å stille seg bak, og dersom vi ikke endrer på den grunnleggende filosofien vil spillerne falle inn i gamle mønstre og vi kommer aldri videre. På veien ofrer vi da kanskje en 7. eller 8. plass og ender som nummer 12 i stedet. Det er jo ikke bra, men fordi vi er i endring bærer det i det minste i seg et bud om at ting kan ble bedre.
Det er jo lett å stille seg bak, og dersom vi ikke endrer på den grunnleggende filosofien vil spillerne falle inn i gamle mønstre og vi kommer aldri videre. På veien ofrer vi da kanskje en 7. eller 8. plass og ender som nummer 12 i stedet. Det er jo ikke bra, men fordi vi er i endring bærer det i det minste i seg et bud om at ting kan ble bedre.
post liked by: Pink Final, Jan Erik, Rød Pølse, Andtho01, Belfastboy, Tringe