EURO 2024 (Tyskland)

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

Pwint
Donor
Liker gitt: 27051
Liker mottatt: 17671

Skal vel ikke påstå at det er urettferdig, men det hadde vel strengt tatt ikke vært urettferdig om det gikk andre veien heller. Syns scoringene ble veldig enkle. Det gjelder å holde seg konsentrert. Mainoo hadde dessverre ikke en spesielt god kamp og Shaw ble sent for høyt opp endel ganger. Sikkert en eller annen plan Gareth hadde. Men på plussiden: Shaw kom tilsynelatende uskadd gjennom kampen!!
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, RedTrafford, Can2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

red
Liker gitt: 4040
Liker mottatt: 8594

28FPellistri wrote: 14 Jul 2024, 22:54 Hahahaha blåser av etter 4 min blank han.

Burde spilt til 96 minst.

Fullt fortjen seier.
Ja... Var vel typ 30 sekunder med ballen i spill etter at gikk inn i tilleggstiden
post liked by: Pwint, Pink Final, 28FPellistri, Pancho P, Blodfink, RedTrafford, Can2

Ryder
Liker gitt: 3849
Liker mottatt: 17023

Nære, men EMs beste lag vinner tross alt fortjent til slutt. Vært spennende å sett England med litt færre klippekort og litt mer offensiv grunnholdning.
post liked by: Pwint, Pink Final, Pancho P, Belfastboy, RedTrafford

RedTrafford
Donor
Liker gitt: 27852
Liker mottatt: 20028

Det skuespillet som KUKKurella driver med er hovedgrunnen til jeg har null sans for Spansk fotball generelt sett.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, messilingard, Can2, Andtho01

messilingard
Moderator
Liker gitt: 3496
Liker mottatt: 12296

Fortjent seier til Spania.

Men må si at jeg er ekstremt glad for at vi ikke hentet Kane i fjor. Det går så treigt og det beveges så lite fra han at det er helt skremmende. Vet han puttet 44 for Bayern, men han så plutselig ekstremt gammel ut i dette mesterskapet her. Usikker på hvor mye han har igjen på tanken.

Så skal jeg ikke frikjenne de andre offensive spillerne heller. Foden hadde et grusomt mesterskap, Bellingham har vært høyst variabel, Saka bidrar med lite.

For vår del så har Shaw fått litt matchtrening før ny sesong, forhåpentligvis så er han smart å kutter ferien noe slik at han får flere matcher før ligaen starter. Mainoo har fått vist seg frem og har hatt et godt mesterskap. Noe å bygge videre på for Kobbie!
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, 28FPellistri, Pwint, Pancho P, Belfastboy, RedTrafford, Can2, Andtho01
LoveUnitedHateGlazers

Rød Pølse
Liker gitt: 24176
Liker mottatt: 21379

For meg er det mest sjokkerende at ikke vinneren Southgate tok hjem troféet denne gangen heller 😬
post liked by: Pancho P, Pwint, Pink Final, Belfastboy, RedTrafford, Andtho01, messilingard, Can2
Football, bloody hell!

Pwint
Donor

Haha... Sant det @Rød Pølse. 😆
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
I følge kvalitetsavisen VG så knuste Spania England. 👍 Å knuse betyr noe annet for dem enn for meg.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, Pancho P, Belfastboy, RedTrafford, Andtho01, messilingard, Can2
— Eric Cantona

Andtho01
Liker gitt: 18447
Liker mottatt: 20230

Er så skuffet og lei meg. 2 finalen på rad så taper England..
post liked by: Pwint, Pink Final, Rød Pølse, messilingard, Can2, Pancho P, RedTrafford, Jan Erik
Hate Glazer love United

Rød Pølse

Fortjent Europamester. England hadde flaks med trekningen og var kjedelige i store deler av turneringen. Likevel ville jeg at England skulle vinne. Først og fremst pga Mainoo og Shaw, men også pga forholdet til engelsk fotball og 58 lange år med tørke...

Bra mesterskap av Mainoo og Shaw er skadefri. Troféene kan de vinne med United. Det er tross alt 1000 ganger viktigere 🏆
post liked by: Pwint, messilingard, Andtho01, Can2, Pancho P, RedTrafford, Ryder, Belfastboy, Blodfink
Football, bloody hell!

Andtho01

Sykt at Foden går fra årets spiller i pl til en av dei dårligaste spillerne i em. At han har starta alle kampene er skandale.
Last edited by Andtho01 on 14 Jul 2024, 23:47, edited 1 time in total.
post liked by: Pwint, messilingard, Pancho P, Can2, RedTrafford, Rød Pølse, Belfastboy, Blodfink
Hate Glazer love United

Pwint
Donor

Harry Kane fortsetter karrieren uten troféer. Egentlig ganske utrolig med tanke på at mannen er over 30 år og har vært en Englands beste spisser. Mainoo har faktisk flere troféer enn ham.
post liked by: Andtho01, Pancho P, Can2, RedTrafford, Rød Pølse, Belfastboy, Blodfink
— Eric Cantona

Andtho01

Bellingham ganske forbanna etter kamp slutt.
post liked by: Can2, RedTrafford, Rød Pølse, Pwint
Hate Glazer love United

Rød Pølse

Merittene til den spanske landslagssjefen:

Merittene til Southgate:
post liked by: Belfastboy, Can2, Andtho01, Pwint, Blodfink
Football, bloody hell!

RedTrafford
Donor
Liker gitt: 27852
Liker mottatt: 20028

Nok et mesterskap over.
For min del har interessen min vært så som så over EM og VM i senere tid.
Syns jeg fikk litt tilbake av fiffen ettersom mesterskapet nærmet seg.

Mange dårlige og kjedelige kamper ble det,
men allikevel .

Hadde håpet England tok dette til slutt, men slik gikk det ikke. Kommer til å sove like bra for det.

For min del var nok været mest avgjørende for det ble såpass mange kamper.
Og ikke minst underholdningsverdien her på forumet under kampene.
post liked by: Can2, Jan Erik, Pwint, Pink Final, Andtho01, Blodfink, Rød Pølse

28FPellistri
Liker gitt: 2378
Liker mottatt: 9768

Godt å få unna nok et mesterskap. Spania veldig verdige vinnere, vært dominerende siden første spark på ballen i mesterskapet. Har vunnet samtlige kamper uten å måtte ha straffekonkurranse i noen av de, måtte ekstraomganger til mot Tyskland, men utenom det har de vunnet samtlige kamper. De spilte også den beste og mest underholdende fotballen i mesterskapet. Lenge siden jeg kan huske et så artig spansk lag og at det artigste laget faktisk vinner et mesterskap. De får turnerings best spiller i Rodri, som har vært en gigant på midten, og selv om jeg kanskje mener Williams og Yamal har vært bedre totalt sett + Olmo og Ruiz har vært meget bra, så tror jeg den balansen Rodri gir et lag er uvurderlig. Så skal man ikke undervurdere den rutinerte vinnerskallen til Daniel Carvajal heller. Fantastisk spiller å ha på laget.

England kunne nok tatt dette mesterskapet om de bare hadde hatt en bedre trener. Mange vil si at Southgate har gjort en formidabel jobb med England, to finaler osv, men de har også vært ekstremt heldige i mange kamper og i trekning. Så jeg mener de kommer så langt mer pga. gode individuelle spillere og tur, enn at treneren er dyktig. Jeg vil snarere si at treneren er England sin kanskje største svakhet og det ser vi taktisk i hver bidige kamp.

Taktikken er "safety first" og så legger man seg dypt og har Kane som spiss. Det gir 0 mening i mitt hode. Det blir som United legger seg dypt for å kontre med Weghorst uten frihet til å stikke for vingene.
Personlig vil jeg påstå at England til tross for at de når finalen, har flere spillere som hører hjemme på et "Flopp XI" forventninger tatt til betraktning. Hos meg hadde i alle fall Kane, Foden og Walker funnet plass. Kanskje også Declan Rice. Syns alle de 4 leverer et meget svakt mesterskap. Saka også tett på.

Hadde ikke Southgate vært så sta, og på liv og død skulle spille med Foden, Saka, Kane, så tror jeg de fint kunne gjort det bedre, selv om Southgate er en terningkast 1 trener på det taktiske, så det hadde kanskje blitt statisk og kjedelig nesten uansett, men man hadde i det minste fått spillere som presser og eller har mer x-faktor om man hadde brukt Watkins, Palmer, Gordon, Bowen.

Det er nesten som jeg sitter med følelsen at den eneste som hadde et bedre mesterskap enn forventet på England er Kobbie Mainoo. Han viste igjen nivået sitt, og hadde det ikke vært for vidunderlige Lamine Yamal så hadde han nok blitt kåret til årets unge spiller i mesterskapet. Bellingham viser at han er en kanonbra spiller, sutring, filming og alt annet tatt i betraktning, men han viser også at han er ung og har en lang og tøff sesong i bena. Så sliten ut i samtlige kamper utenom den første kampen i gruppespillet.

Turneringens lag etter min mening:
Mamardashvili(Georgia)

Carvajal(Spania), Stones(England), Laporte(Spania), Hernandez(Frankrike)

Ruiz (Spania), Rodri (Spania), Mainoo(England)

Yamal (Spania), Gakpo (Nederland), Williams (Spania)

Benk: Simon(Spania), Pepe(Portugal), Cucurella(Spania) Musiala(Tyskland), Bellingham(England) Olmo(Spania), Sabitzer(Østerrike) Guler(Tyrkia), Morata(Spania)
Mamardashvili(Georgia) - Kanskje litt drøyt å sette en som røk ut i 8-dels finalen på turneringens lag, men syns han var såpass bra i mange kamper og en av hovedgrunnene til at Georgia kom seg gjennom gruppespillet og til utslagsrundene.

Carvajal(Spania) - Denne posisjon var vanskelig. Før EM hadde jeg tenkt "Kyle Walker" er bankers på den posisjon, men syns han var meget svak i hele mesterskapet, så da ble det vinnerskallen til Carvajal som tok stikket. Han var også en god grunn for at Yamal fikk herje på som han ville.

Stones(England) - Nok en posisjon jeg var ganske i tvil om. Stod mellom han, Pepe og Le Normand, men syns Stones har vært den beste spilleren bak hos England i nesten hver kamp så valget falt på han.

Laporte(Spania) - Aldri vært noen stor fan av Laporte og har alltid syns han har vært ekstremt oppskrytt. Fikk nesten en liten åpenbaring rundt han i dette mesterskapet. Klok, duellsterk og offervilje. Imponerend mesterskap av spanjolen (les franskmann).

Hernandez(Frankrike) - Eneste franskamann i lag med Kante og Kounde som jeg vil gi godkjent i dette mesterskapet. Resten var under pari. Gjør alltid en solid defensiv jobb, og er også bra med offensivt. Enkelt og greit en bunnsolid back.

Ruiz (Spania) - Aldri sett Ruiz så god som i dette mesterskapet. Oste klasse, med både herlige finter, bevegelser, skudd og pasninger. Jeg var så skeptisk når han var linket til United før fjorsesongen, men han imponerte meg stort. Så er jeg litt i tvil om det er at han er så god, eller om det er tryggheten Rodri gir han.

Rodri (Spania) - Trenger ingen introdkusjon, som NRK-kommentatoren sikkert nevnte 14 ganger i løpet av kampen i går, mannen har kun tapt to ganger på de siste 18 månedene(tror jeg det var). Leverer et bunnsolid mesterskap og er selve motoren i dette spanske laget. Alltid på plass defensivt og dekker enorme rom sentralt. Gir alltid ALT. En ledertype som alle lag ønsker seg.

Mainoo(England) - Kanskje litt baised her, men la gå. Kommer inn i troppen etter en overraskende solid sesong for United til å være så ung. Kommer inn i pausen i tredje gruppespillkamp for Gallagher. Imponerer stort og ser seg aldri tilbake, starter de resterende kampene for England i mesterskapet, og selv om finalen ble en nedtur for både han og laget og han ble neppe så mye involvert som han ønsket i går, så er han kanskje en av få på England som kan gå ut med hevet hode etter dette mesterskapet. For en spiller vi United-supportere har der! GLEDER meg til fortsettelsen med han!

Yamal (Spania) - Hjelpes for et mesterskap av denne vidunderlige 16-åringen(nå 17 år). Herjet nesten i hver kamp, selv om han var litt av og på i noen, men totalinntrykket er fantastisk. For en diamant av en spiller. Selv når spillere i noen kamper prøvde å ta han litt hardt, så bare rista han det av seg og kom seg på bena. Så tok heller den rutinerte litt lenger bak på banen (Carvajal) igjen med samme mynt og taklet litt hardt tilbake.

Gakpo (Nederland) Midtspiss.. Vanskeligste posisjon å sette inn en spiller i dette EM. Den eneste spissen som ordentlig imponerte av disse såkalla tankspissene når han fikk spille var Fullkrug, men kan ikke ha en reserve på Tyskland på årets lag, den blir litt drøy. Gakpo hadde uansett et flott mesterskap, og så langt skarpere ut for Nederland enn han har gjort hele sesongen for Liverpool. Scorer 3 mål, i likhet med mange andre og blir dermed delt toppscorer. Kane fikk også 3 mål for eksempel.

Williams (Spania) - I likhet med rekkekameraten på motsatt kant, så herjet Williams også i nesten hver eneste kamp. Fantastisk spiller med et enormt teknisk repotear. Kroppsfinter som vi knapt har sett etter Ronaldo bikka 25 år (Ja, jeg vet Leao også har disse, men ikke så effektive), eller etter Scholes og Iniesta spilte. Meget artig spiller å se på, og hærlig at han også fikk en scoring i finalen. Ble også kåret til kampens beste spiller av UEFA i finalen. Gigant!

Noen vil kanskje si det ble litt vel mye fra Spania, men vanskelig å komme utenom de når de er så dominerende som de var. Så må man nesten legge til i regnestykket at det er litt mer imponerende å være god i sluttspillet enn gruppespillet.

Får se om jeg kanskje legger til en Flopp XI også litt senere :hah:
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Andtho01, Can2, RedTrafford, Pwint, messilingard, Blodfink, Rød Pølse
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
Post Reply