United 24/25

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Blodfink
Donor
Liker gitt: 34348
Liker mottatt: 26990

Jeg tror ikke på en dritt før jeg ser det @Pink Final :hah:

Det er veldig lov å stille spørsmålstegn ved en manager som nesten bare taper. Men: God i e-cup. Forslag: Amorim tar seg av e-cup, så ansetter vi en annen PL-coach.
post liked by: Jan Erik, 10Hag
LUHG!

Ryder
Liker gitt: 3844
Liker mottatt: 17019

For to år siden ble vi nummer tre, men overpresterte ganske kraftig i forhold til underliggende tall (burde blitt nummer 5-7). I fjor ble vi nummer åtte, men overpresterte igjen (burde blitt nr. 10-15).

Hva så i år - ut fra tall, med to kamper igjen? Er vi blitt enda dårligere eller fått dårligere betalt?

I fjor (plassering i parentes):
Mål: 57 (8)
xG: 56,5 (10)
Mål imot: 56 (6)
xGA: 69 (16)
Forventet målforskjell: -12 (15)
xPoints: 44 (15)
Skudd pr 90: 14,29 (6)
Skudd på mål: 182 (9)
Skudd på mål imot: 203 (16)

I år:
Mål: 42 (15)
xG: 47,2 (12)
Mål imot: 51 (12)
xGA: 50 (13)
Forventet målforskjell: -3,7 (13)
xpoints: 49 (13)
Skudd per 90: 13,57 (7)
Skudd på mål: 153 (10)
Skudd på mål imot: 141 (5)

Vi har litt mer possession i år (53 vs 50 prosent) og treffer litt bedre på pasninger (83 vs 80 prosent)

Om man kan trekke ut noe fra dette, må det være at vi har vært omtrent like svake både i fjor og i år, og at forskjellen på 8. og 16. plass først og fremst skyldes at vi var heldige med antall innslupne i fjor og kunne havnet mye lenger ned. I år er plasseringen mer pari ut fra prestasjon, kanskje vi har vært bittelitt uheldige.

Vi er blitt en god del bedre defensivt og en god del svakere offensivt. Forbedringen bakover (60 færre avslutninger på mål imot) har faktisk vært større enn forverringen offensivt, uten at det er noen unnskyldning for impotensen vår framover i banen.
post liked by: Jan Erik, Pink Final, Blodfink, 10Hag, Spirograf1, Harry Greaves, Rød Pølse

alfen74
Liker gitt: 1694
Liker mottatt: 1688

Hvor mange av spillerne i dagens United-stall tåler tre 90-minuttere på en uke? Det er urovekkende få. Av utespillerne kan jeg bare komme på Bruno, Dalot og Garnacho. Noen flere? Dersom vi skal spille i CL neste sesong blir jo tre kamper i uken helt vanlig, i alle fall om høsten.
post liked by: Tringe

Harry Greaves
Liker gitt: 48
Liker mottatt: 907

Pink Final wrote: 11 May 2025, 17:24 Jeg vet snart ikke hva vi trenger og ikke trenger lenger.
Alle vil ha nye spillere hver sesong.
Selv de nye vi henta for noen år siden og som var løsningen da må opereres bort nå.
Jeg nekter å tro at alle spillerne våre er ræva.
Det har vært en del år nå, at kjøpene som er gjort ikke har samstemt med behovene til verken stallbredde eller spesifikt for manager.

Ser man på perioden 2019-2025, så vil jeg si at følgende spillere er kjøpt mer eller mindre uten mål og mening:

1. Wan-Bissaka (en defensiv høyreback i et lag som ønsket å spille med offensive backer)
2. Van de Beek (en indreløper i et lag som ikke brukte indreløpere)
3. Ronaldo (kjøpt inn pga. legendestatusen og glam'en rundt han)
4. Sancho (på dette tidspunktet hadde vi tre høyrebeinte venstrevinger fra før av)
5. Casemiro (Ten Hag ville ha De Jong, Casemiro som er en helt annen type, ble hentet inn som plaster på såret)
6. Mount (en indreløper i et lag som ikke brukte indreløpere)
7. Zirkzee (en falsk nier i et lag som ikke brukte falske niere)

Noen av de andre spillerne tror jeg er kjøpt med riktige intensjoner, men kjøpene har vært dårlig planlagt av en feilslått transferpolitikk, eller spillerne har ikke slått til:

1. Antony, Harry Maguire og Rasmus Højlund (TYPEN var faktisk noe United behøvde, men vanvittig overpriset)
2. André Onana (for ufokusert og uforutsigbar, dette burde vært identifisert før man kjøpte han!)
3. Alex Telles og Tyrell Malacia (for dårlig)

... da står man igjen med resten, som av ulike grunner egentlig har vært ok+ signeringer, eller så har vi for lite tid å egentlig bedømme dem på.

Mitt store håp er at flere av fremtidens signeringer gjøres med mer helhetlige vurderinger, og det er jeg ganske sikker på at INEOS faktisk gjør. Jeg synes ikke noe om at man på død og liv skal se etter "billige" spillere eller unge talenter, men helheten må være logisk og pragmatisk. For eksempel synes jeg både Eriksen og Cavani (på tampen av karrierene sine), Mazraoui (27 og skepsis rundt skader) og Yoro (18 og svindyr med ett år igjen av kontrakten) var gode signeringer.
post liked by: Jan Erik, Pink Final

Jan Erik
Liker gitt: 21778
Liker mottatt: 22812

@Harry Greaves, veldig enig i mye her. Mange kjøp som bare er utført uten spesielle tanker bak. Square peg in round hole...

Eneste jeg er uenig i, er vel Mount. Han er vel en naturlig 10er, venstre midt? Type Foden?
post liked by: Pink Final

Harry Greaves
Liker gitt: 48
Liker mottatt: 907

@Jan Erik det er nok ikke helt feil nei, det kommer nok an på hvordan en trener ønsker å spille. Min oppfatning rundt Mount er at han dekker store flater uten ball, men er best på små flater der han kan kombinere og drible seg fri fra mannen sin. Han har ikke et særlig stort pasningsregister, men er dyktig til å finne rom i og rundt boksen. Det er nok mange som trodde Jürgen Klopp skulle signere han som én av tre på midten (den rollen Szoboszlai fikk istedenfor), han hadde passet veldig bra inn i Klopps Liverpool. Men han spilte vel mer #10 i Chelsea, med stor suksess. I United var den posisjonen dessverre forbeholdt Bruno.

Bare for å ha nevnt det sånn at ingen misforsto meg - jeg tror Mount passer VELDIG godt inn i Amorims system som en av to 10ere, altså. Men det var Ten Hag som signerte han, og det skjønte jeg ikke så veldig mye av.

Jan Erik
Liker gitt: 21778
Liker mottatt: 22812

@Harry Greaves, nei, han prøvde jo å bruke ham som en av de to sentrale, det fungerte dårlig. De prøvde også en mer 4 3 3 variant med Bruno og Mount (og andre etterhvert som skadene kom), men så ikke helt at de trodde på det heller.
Post Reply