United 24/25

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Jan Erik
Liker gitt: 21781
Liker mottatt: 22815

@Pink Final, alle managere vurderer spillerne på ulike måter. En ting er om de kan løpe og sparke ball, en annen er hvordan de er innad i troppen, og hvordan de lever. Rashford er jo et eksempel på dette. Vurdert av 'snille' Amorim.

Solskjær har også, uten å nevne navn direkte, sagt at ikke alle spillerne hadde det som skulle til. Men han fikk resultater I to sesonger. Godt gjort det.

Ragnick hadde en annerledes jobb. Han var midlertidig, og skulle etter planen være rådgiver når Ten Hag kom. Naturlig å gi sin mening da.

Selv om det nok ikke passet enkelte å høre det.
post liked by: Pwint, Pink Final, 10Hag

Rød Pølse
Liker gitt: 24166
Liker mottatt: 21376

Jeg for min del syns det er helt uinteressant å legge så mye vekt på noen spissformuleringer tre-fire år senere, men folk er forskjellige. Klubben kvittet seg med Solskjær, Carrick og McKenna pga noen uker med dårlige resultater. I ettertid kan man argumentere for at behovet for kompetanseheving ikke var mest prekært på trenersiden. Så var det selvsagt katastrofalt å gi EtH så mye makt over spillerlogistikken når man skulle overhale stallen.

Alle trenerne har vært ofre for manglende/dårlig organisert sportslig ledelse. At Rangnick, som hadde bakgrunn som sportsdirektør, ikke var imponert er på ingen måte overraskende. Man kan like eller ikke like landslagstreneren til Østerrike, men han skal ha for forslagene til spillerkjøp.

De Gea ble sittende ut kontrakten, det samme gjorde Pogba, Varane, Martial og flere andre. At klubben har kastet penger etter Casemiro, Antony, Mount og noen til har gjort vondt verre. Nå har det nye regimet begynt å rydde i rekkene. Jeg er overbevist om at McTominay ble ofret for å sikre en viss balanse i bøkene. Det kan sikkert skje med et par av dagens "helter" også.

Overskriftsvennlige sitater på pressekonferanser er kanskje ikke den beste måten å kommunisere et budskap til en klubbledelse, eller til følsomme fans. Personlig kunne jeg helt klart brydd meg mer. Det har uansett rent noen liter vann i Irwell siden 21/22...

Edit: Et par justeringer av fakta.
Last edited by Rød Pølse on 29 Apr 2025, 14:26, edited 1 time in total.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Pwint, Pink Final, Can2
Football, bloody hell!

Jan Erik

Enig, @Rød Pølse. Hadde vi hørt litt mer på (tyskeren) Rangnick, hadde vi ikke vært fullt så ille ute som vi er nå.

Bare 2-3 av de spillerne han foreslo, ville hevet oss betraktelig.
post liked by: Andtho01, Pwint, 10Hag, Rød Pølse, Can2, Blodfink

Harry Greaves
Liker gitt: 48
Liker mottatt: 907

Rød Pølse wrote: 29 Apr 2025, 10:59 Alle trenerne har vært ofre for manglende/dårlig organisert sportslig ledelse.
Dette.

Det er egentlig mer riktig å omtale det "Solskjær-tiden", "Van Gaal-tiden" etc., heller enn å snakke om trenerne spesifikt. Særlig tiden før Ten Hag ble jo preget av en CEO som kjørte et sololøp og ble rundlurt av agenter og regnskapstall heller enn fotballfolk. Dette gikk definitivt ut over de daværende managerene.

Det hersker null tvil om at alle disse trenerne vi har hatt, har blitt ofre for ting utenfor deres makt og mandat - få eierinvesteringer knyttet til infrastruktur, mangel på samhandling mellom speidere og beslutningstakere, høye lønnskostnader, spillere kjøpt på feil premisser og listen er sikkert mye lengre.

Samtidig kan man jo spørre seg om hvorfor disse trenerne takket ja til jobben - premissene lå jo der? Vi vet at både Klopp og Pep takket nei til United i sin tid, og spesielt Klopp har jo sagt rett ut at pitchen han ble presentert fra United var langt unna det han selv sto for.
post liked by: Andtho01, Pwint, Jan Erik, Pink Final, Belfastboy, Rød Pølse, Can2, Blodfink

Ryder
Liker gitt: 3847
Liker mottatt: 17019

Harry Greaves wrote: 29 Apr 2025, 11:52
Samtidig kan man jo spørre seg om hvorfor disse trenerne takket ja til jobben - premissene lå jo der? Vi vet at både Klopp og Pep takket nei til United i sin tid, og spesielt Klopp har jo sagt rett ut at pitchen han ble presentert fra United var langt unna det han selv sto for.
Tja... ego og selvbilde? Bortsett fra Solskjær, som antagelig ville tatt jobben nær sagt uansett, tror jeg det har ligget en stor appell for alle i å være den får æren for å ta den sovende giganten tilbake til toppen. Og de tror de er gode nok til å klare det, selv om forutsetningene rundt ikke er optimale. "Jo da, men JEG kan fikse det".

Så har de nok alle blitt overrasket over hvor ille det står til...
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Pink Final, Rød Pølse, RedTrafford, Can2, Blodfink, Harry Greaves

Jan Erik

De fikk også helt greit betalt.
post liked by: Andtho01, Ryder, Rød Pølse, Can2, Blodfink

Pangaea
Liker gitt: 7656
Liker mottatt: 9501

Den siste kampen vi vant i PL mot et lag som ikke er klar for nedrykk var 26. januar. 1-0 borte mot Fulham.

2 poeng på de siste 6, bare rekordjagende Southampton er dårligere.

Ikke sikkert vi klarer dette, men hvis vi taper de siste 3 kampene i PL, så har vi tapt halvparten.

Joda, vet vi brukte reservelaget i dag, og det forstår jeg når vi ikke har annet å spille for, men må stadig klø meg i øynene over hvor ufattelig dårlige vi har vært i år, med å stinke opp nesten hver stadion vi har vært på. Mener det er helt realistisk nå at vi slutter på den siste plassen som ikke rykker ned. Hvem hadde trodd det? Jeg tippet oss på 2.plass 😂😂😭😭😭
post liked by: Blodfink, Rød Pølse, Jan Erik, Spirograf1, Pink Final, alfen74, Belfastboy, Can2, Pwint

offside
Liker gitt: 760
Liker mottatt: 2122

@Pangaea hadde overhodet ikke sett for meg nedre halvdel. Jeg tipper worst case scenario 8 plass. Men ja , det er noe som sier at tabellen aldri lyver.

Vi er der vi er fordi resultatene i det lange løp ikke er der.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Pangaea, Belfastboy, Can2, Pwint

Blodfink
Donor
Liker gitt: 34352
Liker mottatt: 26990

Siste hjemmeseier i PL kom altså 26. feb. Motstander Ipswich...
Siste borteseier 26.mars, motstander Leicester.

Man har en sjanse til pokal fortsatt. Men hva gjør PL-innsatsen med hodene til troppen.

Amorim skal ha litt av en vellykka preseason for at United skal være i nærheten av de man liker å sammenligne seg med. Uansett, å gjøre det bedre enn denne sesongen blir vel ikke for vanskelig...

Blir jo interessant om United klarer kvaliken til CL, se hvordan man gjør det der neste sesong. Ser ikke helt bort i fra at Amorim-stilen passer godt i europeisk fotball, men kanskje ikke like godt i PL. Får han inn alle brikkene han trenger så kan det jo bli bra i ligaen. Men det vil ta tid ja.
post liked by: Spirograf1, Can2, Pwint
LUHG!

Pwint
Donor
Liker gitt: 27050
Liker mottatt: 17667

Det som er aller mest utrolig med denne sesongen er hvordan i huleste jeg fremdeles har full tillit til Amorim. For det har jeg. Resultatene har vært de verste i manns minne, men jeg syns likevel vi ser tendenser til et bedre lag (som riktignok er vaksinert mot å score). Jeg forstår ikke hvorfor selv, men føler at med en god pre-season og noen riktige kjøp så er vi tilbake i topp fire kampen neste år.
post liked by: Spirograf1, Can2, Rød Pølse, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Ryder
Liker gitt: 3847
Liker mottatt: 17019

Prøver jo alltid å se bak resultatene, både når de er gode og dårlige. Og trøsten for min del er vel at det er langt mellom de virkelige drittkampene. Bortsett fra bortekampen mot Newcastle, har stort sett alle kampene som har endt med tap eller uavgjort like gjerne kunne endt med uavgjort eller seier dersom vi hadde vært skarpere på siste tredel med bedre angrepsspillere i form.

Sammenlignet med i fjor vil jeg si at bunn-nivået er hevet ganske klart, spesielt på grunn av bedre defensiv struktur. Men toppnivået er ikke blitt høyere, kanskje tvert imot - er skuffet over at vi ikke har flere kamper der vi rett og slett er bunnsolide og gode kampen gjennom. Vi blir nesten aldri utspilt, men spiller heller aldri ut motstanderen. Jevne kamper nærmest uansett hvem vi møter. Skulle likt å se det gnistre av oss i alle fall av og til...

Innrømmer det gjerne - det er først og fremst trynefaktoren som holder troen på Amorim oppe, jeg liker fyren så godt. Fotballen har tilgode å overbevise. Men han må få sjansen til å forsterke laget i sitt bilde før vi feller noen endelig dom.
post liked by: Spirograf1, Pwint, Can2, Pink Final

Can2
Kongen av understatements
Liker gitt: 21928
Liker mottatt: 8373

Jeg har også full tillit til Amorim. Det er litt som om man skulle bli ansatt som stadion ansvarlig på Aspmyra 1/1, den er ikke en toppstadion 31/12. Neste 31/12 er den bedre, den 31/12 etter det, er den enda bedre. Forfallet var allerede i gang i utgangspunktet, og det ble gjerne enda litt verre før det blir bedre. Så vil bare historien vise om Amorim er riktig mann, men jeg har trua på han.
post liked by: Andtho01, Pwint, Jan Erik, Belfastboy, Rød Pølse, Pink Final
Kong Eric Cantona

Topic author
10Hag
Liker gitt: 7444
Liker mottatt: 11002

Full tillit vil jeg ikke si jeg har. Det blir for absolutt for meg, etter det vi har sett.

Men jeg har tillit, og en god del. Og jeg liker fyren.

Ser og like fort for meg at den kan bli tynnslitt allerede kommende sesong om vi ikke ser massive forbedringer.

For meg er resultatene i ligaen alfa og omega. Alt annet er bonus.
post liked by: Blodfink, Jan Erik, pixma

Topic author
10Hag
Liker gitt: 7444
Liker mottatt: 11002

https://www.united.no/nyheter/amorim-en ... al/1371504

Amorim ligger an til å bli seriemester i Portugal i år.

Det ble vel nevnt i UNO, men Ten Hag er jo og nå bare én kamp unna å vinne Europa League med United. Vinner vi finalen, står altså Ten Hag med 3 cuptitler og 4 finaler på like mange år. Leser man statistikken utelukkende slik, ser han ut som en betydelig suksess på papiret, selv om realiteten er langt mer kompleks.

Mer en kuriositet enn noe annet, men allikevel en fun fact, og en fremtidig pubquiz-ingrediens.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Pink Final, alfen74, Pwint, Blodfink, Rød Pølse, Can2

Pink Final
Manchester, football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 39517
Liker mottatt: 29562

Ta høyde for at dette skrives i delvis frustrasjon 😫😅.

Jeg vet snart ikke hva vi trenger og ikke trenger lenger.
Alle vil ha nye spillere hver sesong.
Selv de nye vi henta for noen år siden og som var løsningen da må opereres bort nå.
Jeg nekter å tro at alle spillerne våre er ræva.
Jeg tror Rùben Amorim er flink.
Men kan det være at det som fungerer i Portugal ikke er bra nok i PL?
Jeg vet ikke, har ikke peiling.
Vet bare at i Portugal er det tre store fisk.
Benfica, Sporting og Porto.
Så har man to-tre klubber til, Braga, Guimarães og kanskje ett lag til.
Resten har knapt egne fans i følge ryktene.
Hva kreves av intensitet, tempo, karakter i halvparten av matchene der?
I PL er hver eneste match høyintensiv.
Jeg tror på Rùben.
Men det er lov å tenke høyt på et forum.
Må han justere måten vi spiller på?
Ikke for å tilpasse våre spillere.
Men for å tilpasse PL.
Det går jo saktere med ball enn jeg kan huske.
Gåfotball.
Ja kanskje er det sånn at bare vi igjen kjøper 5 nye spillere så er vi der …..nesten.
I PL virker vi å være helt flate, helt utlada.
post liked by: Andtho01, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply