I City har gode nøkkelspillere kommet og gått, uten at det har vært store problem. Så man kan se på det slik og. Så der er jeg enig med deg @Jan Erik. En klubbs taktiske filosofi og struktur kan og bør legge til rette for at selv nøkkelspillere kan erstattes.
Uansett, så prøver jeg ikke å endre meningen til noen. Det kunne vel knapt vært mer legitimt jmf. med opinionen at Bruno er den man bygger laget rundt. Så ingen trenger å forsvare at de har en så allmenn mening. Det er et premiss jeg aksepterer, selv om jeg er uenig med det.
Jeg fastholder min mening om at vi ikke vil kunne ta de taktisk nødvendige stegene for å bli den nye dominerende klubben, ved å bygge laget rundt Bruno. Min gjetning er at vi først nærmer oss dette når både Bruno og Rashford enten ikke er her lengre, eller når de begge har langt mindre roller i laget.
Ikke fordi de ikke er gode fotballspillere. De er på begge på sett og vis de blant beste spillerne vi har og har hatt de seneste årene (Bruno i alle fall, Rashford mener jeg er en langt mer begrenset spiller enn Bruno).
Men hovedsakelig fordi jeg ikke tror vi kan taktisk bli et lag som spiller med kontroll over hele banen, all den tid vi har en spiller i Bruno som absolutt alt skal og må siles gjennom. Da tror jeg vi på vårt beste ender i topp 4, og da betydelig bak den som vinner. Uavhengig hvor godt vi gjør det ellers på transfermarkedet.
Og jeg synes kampen mot Burnley illustrerer veldig godt hvordan jeg vurderer Bruno, mot de fleste andre. Så og si alle mente han gjorde en kjempegod kamp. Jeg synes kun de 30 første minuttene var gode, og så synes jeg han rett og slett var skikkelig dårlig i resten av kampen. Han stod veldig ofte høyere enn Højlund, noe som blottla midtbanen fullstendig. Han stresset og behandlet ballen som en tikkende bombe, og slo bare mer og mer upresise pasninger. Og til slutt løper han til og med i veien for den beste muligheten vår på slutten. Og hele veien blir kroppsspråket, og sinnahoppingen med armer som veiver i frustrasjon bare økende og økende. Dette er for meg en taktisk svak spiller, og ikke en kaptein av det kaliberet jeg mener vi trenger.
Bruno mot Sheffield United, derimot... Der synes jeg han gjør sin definitivt beste kamp for United på flere sesonger. Og det er ikke fordi han scorer mål. Men fordi han for en sjelden gangs skyld får spille upresset pga et svært tamt Sheffield Utd, og derfor har god tid til å ta gode valg med ball og posisjonering.
Men igjen, jeg er nok noe streng og taktisk predisponert i mine vurderinger. Jeg må f. eks helt ærlig si at jeg heller ikke har den samme utelukkende troen på f.eks Garnacho og Højlund, som de fleste har. Jeg tror rett og slett ikke de kommer til å bli United-legender. Det er gode spillere med ekstremferdigheter, men jeg ser for tydelige mangler i grunnspillet, som man vanligvis ikke vil kunne endres med verken treningsmengde, alder og erfaring. På samme måte som jeg alltid har ment at Rashford ikke vil utvikle seg til å bli en spiller som tar taktisk gode valg, eller blir en god førsteforsvarer. De er rett og slett bare spillertyper som trives best med at det går utelukkende fort i lengderetning. Og det er vel og bra, men aldri en taktisk formel jeg har noe tro på kan ta oss det steget videre til å bli verdens beste fotballag igjen.
Derfor mener jeg tålmodige og ballsikre spillertyper som nettopp Van de Beek, Mount, Antony, Rodri, Rice, Grealish og Saka er langt mer å foretrekke enn mange av våre beste spillere. De er ikke nødvendigvis bedre på alt våre beste er gode på, men jeg mener de er bedre der det teller mest i et kollektivt lagspill; disiplin, tålmodighet og ballbehandling. De vil holde ballen i laget, og ikke gi motstander mulighet til å ta initiativ i kampen. Et lag bygd med slike spillere, trenger ikke en Bruno eller Rashford til å gjøre alt. Slike lag kontrollerer kamper, og sørger for at det har ganske lite å si om det er Haaland, Alvarez, Foden, Sterling eller Jesus som spiller. For å sette det på spissen, rent bokstavelig.
Svaret får vi jo en gang i fremtiden uansett

Enig. Det kunne de nok ganske så utvilsomt gjort. Også med Bruno, som jeg har påpekt tidligere. Sett Bruno i dagens City, og det er klart jeg tror det vil funke. Han ville vært omringet av spillere som er eksperter på å beholde ballen i laget, og som ikke ønsker konstante baller matet i bakrom.
Men klarer United å bygge en tropp rundt Bruno som gjør dette mulig, og det innen 2-3 år? Det anser jeg som en tilnærmet umulig oppgave.